Malí a střední podnikatelé se potom často nedokáží orientovat v tom, co je pro ně důležité. Vědí sice kde informace hledat, ale méně jasno mají v tom, jaké informace vlastně potřebují.
Vyplývá to z průzkumu, který provedla agentura STEM/MARK na konci loňského roku u malých a středních firem.
Přes sedmdesát procent podnikatelů očekává, že vstup Česka do EU bude mít vliv na jejich podnikání. Největší změny přitom čekají potravinářské firmy a cestovní kanceláře.
Podnikatelé se nejvíce obávají, že budou muset vyplácet vyšší mzdy. S tím souvisí i obava, že firmy neustojí vyšší náklady a budou muset propouštět.Přesto ale existuje nejméně čtvrtina podnikatelů, kteří si prozatím nenašli žádné informace a dokonce se k tomu ani v nejbližší době nechystá.
"Český podnikatel se neliší od českého občana a nechává, jak je zvykem, všechno na poslední chvíli. Bohužel, tato strategie někdy nemusí vyjít," komentoval postoj podnikatelů vedoucí výzkumu Tomáš Raiter.
Peníze dostanou jen kvalitní projekty
Přitom je nutné, aby se podnikatelé o vstup zajímali. Evropská unie totiž může českým podnikatelům dát v období 2004 - 2006 až patnáct miliard korun. Jedná se o celkovou částku, na které se podílí i česká strana.
Peníze ale nepřijdou k podnikatelům samy. Musí si o ně zažádat a vypracovat kvalitní projekt, který budou moci před Evropskou unií obhájit.
Proto Hospodářská komora společně s CzechInvestem pracuje na projektu, který má informovanost podnikatelů zlepšit. Zaměří se především na internet. Kromě toho by do května měla v každém kraji vzniknout pobočka CzechInvestu, která bude podnikatelům pomáhat.
"Nechceme ale, aby vznikl dojem, že peníze dostane každý. Budeme podporovat jen kvalitní projekty, které mají šanci v konkurenci evropských podniků obstát, " doplnil generální ředitel CzechInvestu Martin Jahn.