Sami šéfové organizací z cestovního ruchu totiž upozorňují na to, že pařížští taxikáři, číšníci či prodavači jednají s cizinci často hrubě - jsou nezdvořilí, neochotní nebo nejsou schopni prohodit v cizím jazyce často ani základní věty.
Paříž proto rozjíždí kampaň, která ma takovouto praxi změnit a prezentovat město jako místo, které potřebám turistů rozumí. Vydala proto šestistránkovou příručku s názvem "Mluvíš turisticky?", v níž seznamuje Pařížany s lepší etiketou.
Brožura obsahuje pozdravy v osmi jazycích včetně němčiny, čínštiny či portugalštiny a obsahuje rady, jak se cizincům zalíbit tak, aby utratili co nejvíc peněz. Základní návod spočívá ve znalosti odlišných projevů chování jednotlivých kultur a jejich respektování. "Například Britové uvítají, když je oslovíte křestním jménem. Ital ocení, když mu potřesete rukou, a Američan bude rád, když se bude dobře orientovat v cenách zboží," informuje příručka.
O Číňanech se brožura zmiňuje jako o "horlivých zákaznících", které potěší úsměv a pozdrav v jejich jazyce. Příručka také zdůrazňuje, že Číňané patří k nejrychleji rostoucí klientele a je proto dobré se jim věnovat. Podobné zkušenosti mají i čeští prodavači, kteří pozorují velký nárůst čínských zákazníků a snaží se jim zalíbit například čínskými prodavačkami či speciálními brožurami a mapami (více zde).
Každé desáté místo pochází z turismu
Paříž má v sázce o svou pověst hodně. Loni ji navštívilo 29 milionů lidí. Turisté nechávají velké peníze v hotelech, obchodech, restauracích a hodně utrácejí i za kulturní zážitky. Turismus hraje velkou roli také na pracovním trhu, každé desáté místo totiž získávají obyvatelé regionu právě díky němu.
A právě v době, kdy je v Evropě kvůli recesi o místa boj, si Paříž přízeň turistů nemůže dovolit ztratit. Šéfové turistického byznysu přitom varují, že se to může stát už brzy, protože například další velmi turisticky oblíbené město Londýn je ke svým turistům mnohem přátelštější, a je tak v konkurenčním boji silnější.
Takového varování se místní obchodní komora zalekla a vydala hned 30 tisíc výtisků nové brožury, kterou distribuuje do hotelů, obchodů i mezi obchodníky od břehu Seiny až k Montmartru a v nedalekém Versailles a Fontainebleau.