Vagon ÖBB Bmz rakouských drah. Ilustrační foto

Vagon ÖBB Bmz rakouských drah. Ilustrační foto | foto: Railfaneurope.net

RegioJet vyfoukl Drahám vlaky od ÖBB. Dráhy křísí plán na modernizace

  • 121
České dráhy znovu křísí plány na modernizaci svých starších rychlíkových vozů. Důvodem je neúspěch při pokusu o nákup více než osmdesáti vozů od rakouských státních železnic ÖBB, které drahám "vyfoukl" konkurenční RegioJet. V praxi to znamená, že pohodlnějšího cestování se lidé dočkají později.

"Snažíme se ještě z Rakouska získat jiné vozy. Pokud by to nevyšlo, vypíšeme soutěž na modernizaci našich vozů," řekl místopředseda představenstva Daniel Kurucz.

Dráhy už loni na podzim oznámily plán na nákup více než osmdesáti vozů po rakouských drahách, které jsou přitom ve velmi dobrém stavu a prošly na začátku tisíciletí rozsáhlou modernizací. Rakušané se jich postupně zbavují kvůli velkému nákupu jednotek railjet. Než se ale ČD podařilo vše doladit, polovinu volných vozů jim přes prostředníka koupil RegioJet.

"Bohužel se v té chvíli ukazuje naše nevýhoda, že musíme postupovat striktně podle zákona o veřejných zakázkách. V podstatě jsme kvůli tomu diskriminování," tvrdí Kurucz. Dráhy totiž musely postupovat při nákupu vozidel z Rakouska podle zákona o veřejných zakázkách a vypsat takzvaně Jednací řízení bez uveřejnění, během kterého se mělo ukázat, že nabídka z Rakouska byla jedinečná a výhodná. Jenže před vypršením tříměsíční lhůty rakouský partner prodal vozy někomu jinému.

"Nečekali jsme to, ale chápeme, že když někdo dal peníze okamžitě, tak ho preferovali. Zachovali se jako obchodníci," dodal Kurucz.

Vlaky měly nahradit koženkové soupravy

Státní dopravce přitom počítal s tím, že mu nasazení ojetin z Rakouska pomůže vylepšit vozový park především na rychlíkových tratích, kde dosud nestihli nasadit modernější soupravy a standardem tu jsou koženkové vagony. Z Rakouska čerstvě přijelo drahám jen šest vozů Bmz, které mají být v příštích týdnech nasazeny do provozu.

České dráhy proto zkoušejí jednat s ÖBB o prodeji dalších vozů, které ještě dopravci zbyly nebo s nimi ještě jezdí. Výsledek je ale zatím nejasný. Náhradní alternativou je proto modernizovat stávají vozy.

Podle Kurucze je připravena soutěž na 62 vozů řady Bdt, tedy jedny z nejstarších koženkových vozů, které mají dráhy v provozu. Byla by to kompletní modernizace včetně výměny podvozku: dosud tyto vozy jezdí maximálně 120 kilometrů za hodinu, nově by měly dosahovat rychlosti 160 kilometrů v hodině.