Pohyblivé aneb mobilní telefony

V každé době a v každém prostoru doplňují lidé své osobnosti nejrůznějšími atributy, předměty, věcmi, které slouží jako znaky odlišení, dokreslení osobnosti, k vyjádření postavení, společenského statusu, příslušnosti k určité skupině.
V každé době a v každém prostoru doplňují lidé své osobnosti nejrůznějšími atributy, předměty, věcmi, které slouží jako znaky odlišení, dokreslení osobnosti, k vyjádření postavení, společenského statusu, příslušnosti k určité skupině. A tak od klacků, kyjů, žezel, zbraní, šperků, pokrývek hlavy a oděvů našich předchůdců můžeme sledovat vývoj těchto doplňků až do současnosti. Naše doba nevyjadřuje společenský status pána kvalitou koně a sedla. Stejnou informaci však vysíláme i získáváme dle auta, jeho velikosti, barvy, značky, tedy zase ceny. Džínová móda v 60. letech revolučním způsobem smazala rozdíly v oblečení generací. Avšak i v dnešním, globalizujícím se světě je zjevná potřeba atributu, který je důkazem, že nositel je "in", tedy moderní, dynamický, schopný, komunikující a že na to má. Atributem dneška je bezpochyby mobilní telefon. Je to přístroj do jisté míry i užitečný, ale většinou je používán zbytečně. Denně můžeme slyšet to: "Čau, kde seš, seš doma? Já sem na Václaváku, za chvíli sem doma..." Doba mobilů vytváří i nové normy zdvořilosti a slušnosti. Dát někomu číslo svého mobilu je vyjádřením už dost značné vstřícnosti, říci si o ně je někdy těžké. Při telefonování se učíme ohleduplně odcházet do koutů a nerušit u stolu, snažíme se vypínat mobily před jednáním, před koncertem, omlouváme se za rušení. Telefonujícím pak mobily nevytrháváme z rukou a neházíme jimi o zeď. Reklama na mobilní telefony nás pronásleduje všude, je nám prý protivná, ale uznejme, je účinná - mobilní telefony vlastní třetina populace. Mobil získává pro mnoho lidí znaky fetiše. Jeho cenu někteří lidé okamžitě registrují, komentují. Zvažují, zda ještě mohou obstát se svým starým, levným přístrojem. Samostatnou kapitolou je rafinovaná erotizace mobilu. Reklama nás přesvědčuje, že nebývalé erotické a sexuální zážitky jsou závislé na mobilu a způsoby zacházení s ním jsou podivuhodné. To člověk nemusí být ani psychoanalytik, aby mu došlo, že mobil v okovaném kovbojském pouzdře u pasu či navlečený do kožíšku jako plyšový medvídek je symbol... Freud by řekl falický. A ještě k tomu zvoní, mluví, někdy se i vrtí.

Autor je psycholog

***
TEST DNES je nezávislá příloha pro spotřebitele financovaná z rozpočtu redakce MF DNES * Redakčně testované zboží nakupuje v běžné obchodní síti * K testování nepřijímá vzorky od výrobců nebo dovozců * Testy výrobků jsou zpracovávány v akreditovaných laboratořích nebo státních zkušebnách * Testované zboží navíc posuzuje tým nezávislých odborníků * Odborníci pověření vedením testu v laboratořích nejsou závislí na výrobcích ani prodejcích * Testy ze zahraničních spotřebitelských časopisů TEST DNES publikuje pouze s výslovným souhlasem jednotlivých vydavatelů a pouze v případech, kdy více než polovina testovaných vzorků je zastoupena i na českém trhu * Příloha rovněž zveřejňuje výsledky šetření státních orgánů * Články v příloze neobsahují placenou inzerci, nejsou ovlivněny výrobci ani žádnými finančními zájmy * Uveřejněné materiály nesmějí být reprodukovány bez souhlasu redakce * Výsledky testů nesmějí být použity bez souhlasu redakce ke komerčním účelům * Starší i nové testy z této přílohy lze najít v internetovém magazínu iDNES na adrese http://www.idnes.cz/test. Své připomínky a vzkazy k příloze TEST DNES můžete zaslat elektronickou poštou na adresu testdnes@mafra.cz Připomínky k testům hospod pak na adresu hospody@mafra.cz