To není scéna z akčního filmu, nýbrž příběh dopravce vezoucího náklad po území bývalého Sovětského svazu. Na jeho cestách byly totiž vykradeny již stovky tuzemských nákladních automobilů.
Jak se mohou dopravci proti podobným útokům bránit? Odpověď je jednoduchá: přímo na místě většinou nelze dělat vůbec nic, proto se vyplatí sjednat před cestou dobré pojištění.
Některé ústavy Rusko z pojištění vyloučily
Průkopníkem pojištění přepravy zboží po území Ruska a ostatních států bývalého Sovětského svazu je pojišťovna Certusia. Ta má jako jediná mezi tuzemskými pojišťovacími ústavy uzavřenu smlouvu s Ruskou státní pojišťovnou Rosgosstrach. Díky ní by měla být zaručena velmi rychlá likvidace pojistných událostí a zároveň pomoc postiženým dopravcům přímo v místě nehody.
Zájemce o podobnou pojistku uspěje například i v České pojišťovně, za určitých podmínek i u Generali, České podnikatelské pojišťovny či u společnosti Gerling. Naopak nepochodí v Union pojišťovně, proti krádeži na území bývalého Sovětského svazu nepojistí dopravce ani pojišťovna Kravag, pojistku přepravy nákladu a odpovědnosti silničního dopravce pro oblast Ruska a států bývalého Sovětského svazu nelze sjednat ani u Česko-rakouské pojišťovny.
"V souvislosti s uvedeným regionem musím konstatovat, že vzhledem k situaci, která zde panuje, jsou rizika podnikání vysoká, a pojišťování tudíž velmi ztrátové. Proto do uvedených zemí pojištění nesjednáváme s výjimkou havarijního pojištění motorových vozidel," uvádí důvody například Jiří Hajda z Union pojišťovny.
Škodu způsobenou válkou obvykle pojistit nelze
Dopravce může sjednat pro svůj kamion v zásadě tři typy pojištění - pojistku odpovědnosti za škodu silničního dopravce, pojištění přepravy nákladu a havarijní pojistku motorového vozidla. Právě druhý typ, tedy pojištění nákladu, je pro ty, kteří se pohybují na území Ruska, nejzajímavější. V jeho rámci jsou obvykle pokryty škody způsobené dopravní nehodou, živelní událostí nebo vzniklé krádeží či loupežným přepadením. Většina pojišťoven naopak není ochotna hradit újmu, která je způsobena válečným konfliktem. Výjimku tvoří Generali. "Základní rozsah pojištění, který zahrnuje poškození, zničení či ztrátu zboží v důsledku nehody či přírodní katastrofy, je možné rozšířit o pojištění dalších rizik, jako je krádež, rez, namočení i pojištění škod vzniklých v důsledku válečných a politických rizik," říká Marcela Slepánková z Generali.
Na kompletní pojistku jednoho kamionu si dopravce musí ročně připravit i více než sto tisíc korun. S nárůstem počtu kamionů u jednoho dopravce se pojistné sazby obvykle snižují.
Z časového hlediska mají pojišťovny ve své nabídce většinou dva typy pojistek - jednorázové a rámcové roční. V případě Ruska však dávají jednoznačně přednost ročním smlouvám. "Jednorázové přepravy pro nahodilé klienty, o kterých nemáme dostatek informací, v současné době nepojišťujeme," uvádí Marcela Slepánková z Generali. "V přípravě přeprav do všech zemí bývalého Sovětského svazu postupujeme individuálně. Jednorázové pojištění je velmi rizikové a záleží na typu klienta. V rámci hromadné pojistné smlouvy je možné zásilku do tohoto teritoria pojistit za předpokladu, že klient pojišťuje i zásilky do jiných zemí," dodává Květa Voglová z pojišťovny Allianz.
Pojištění přepravy nákladu v hodnotě 5 milionů Kč
Pojišťovna pojistné spoluúčast
Allianz 4 promile z pojist. částky 10 %
Certusia 35 000/50 000* 10 %
Česká podnikatelská pojišťovna 10 500 2000
Česká pojišťovna 16 000/121 000** bez spoluúčasti
Generali 17 500 - 25 000/45 000*** 10 %
Pozn.: *dopravní nehoda, živelní událost/+ odcizení
** textil/sklo ***jednorázové/roční
Pramen: pojišťovny
Havarijní pojištění kamionu v hodnotě 3 miliony Kč
Pojišťovna roční pojistné spoluúčast
Allianz 46 200/95 700*, 10 %
Certusia 33 690/55 350**, 10 %
Česká podnikatelská pojišťovna 45 000 10 000
Česká pojišťovna 39 000/109 500 10 %
Česko-rakouská pojišťovna 60 000 5 %
Generali 51 900/57 000** 10 %
Kravag 1,21 %/2,35 %* 10 %
Pozn.: *tuzemský/zahraniční kamion, **havárie, živelní událost/+ krádež
Pramen: pojišťovny