Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nezaplatili jste povinné ručení, chodí klientům. Často neoprávněně

  • 151
Více než čtyřiceti tisícům lidí přišla výzva k zaplacení povinného ručení, které však uhradili. Česká kancelář pojistitelů se hájí, že chyba je hlavně na straně registru vozidel. V případě, že falešný dlužník doloží, že vše řádně zaplatil, pojišťovna námitky uznává.

Roman Fritschka obdržel loni na podzim nepříliš přívětivý dopis z České kanceláře pojistitelů. Měl do třiceti dnů uhradit téměř 12 tisíc korun za to, že v roce 2009 údajně nezaplatil povinné ručení za auto. A to i přesto, že ho v té době nevlastnil.

Podobných případů jsou přitom v Česku desítky tisíc ročně. Česká kancelář pojistitelů (ČKP) sama přiznává, že výzvu k zaplacení dostávají i ti, kteří mají doklady v pořádku. Podle kanceláře je to chyba centrálního registru vozidel.

Sto třicet korun za každý den údajného neplacení pojistky nakonec Fritschka hradit nemusel. Kanceláři doložil, že v té době vůbec auto nevlastnil. Kancelář to uznala, bez jakékoliv omluvy případ stornovala a uzavřela.

Původně si pan Fritschka myslel, že je výjimkou, když ovšem o pár týdnů později přišel s takovou příhodou i kolega a podobné zkušenosti mu potvrdili také v autoservisech, začal mít podezření, že je to až příliš častý způsob, jak lidé mohou nechtěně zaplatit něco, co nemusí. "Kdo si ty podklady neschová, tak nedokáže neoprávněnost požadavku a musí zaplatit," hněvá se Fritschka kvůli postupu pojišťoven.

Podle mluvčího České kanceláře pojistitelů (ČKP) Tomáše Kubíka je takový postup v souladu se zákonem a za chyby ve většině případů finanční domy nemůžou.

Pojišťovny pravidelně posílají do centrálního registru vozidel data o pojištěných autech, registr je pak porovnává se svými daty a sděluje je pojišťovnám. Z toho pak ČKP, která sdružuje pojišťovny zabývající se povinným ručením, vyhodnotí auta, která vycházejí jako nepojištěná. Majitelům pak pošle výzvu, aby povinné ručení doplatili do garančního fondu, ze kterého se platí škody způsobené nepojištěnými vozidly.

Každoročně ČKP takto pošle přes 400 tisíc výzev k zaplacení dlužného pojistného. Jen za rok 2011 však současně ČKP uznala 11,4 procenta námitek. Znamená to, že výzvu k zaplacení dostalo nejméně 44 tisíc občanů, kteří přitom nic platit nemuseli.

Chyby vznikají překlepy či špatnými údaji

ČKP se hájí, že takových případů ubývá. "I přes dvojnásobný růst počtu zaslaných výzev činilo meziroční snížení těchto námitek téměř čtyři procenta," dodal Kubík.

Podle ČKP je většina neopodstatněných upomínek zapříčiněna špatnými daty z centrálního registru a jeho vysokou chybovostí, která se loni dále zhoršila. Část je však i chybou pojišťoven. "Tyto chyby mohou vznikat například překlepy nebo chybně uvedenými údaji o pojištěném vozidle při podpisu pojistné smlouvy. Díky naší intenzivní komunikaci s pojišťovnami se však podařilo počet takových chyb v pojistných smlouvách v průběhu roku 2011 snížit téměř o polovinu," uvedl Kubík.

ČKP odmítá zaplatit případné škody nebo náklady, které dohledáváním dokladů vzniknou. "ČKP postupuje tak, jak jí ukládá zákon, a není původcem chybných dat," říká Kubík. V závěru roku se už za své chyby začala v dopise i omlouvat. Podle Kubíka má však každý dostatečný prostor doložit, že výzva mu byla doručena omylem.

Počty nehod způsobených nepojištěnými vozidly se každoročně snižují. Jen v roce 2011 majitelé nepojištěných vozidel zaplatili téměř půl miliardy korun za dlužné pojistné, škody přitom dosáhly necelých 300 milionů korun.