Klienti byli nespokojeni s podmínkami, za kterých uzavřeli životní pojistky. Stížnosti prošetřuje i Česká národní banka, která na zprostředkovatele pojistek dohlíží.
Pojišťovna ING přestala na začátku července s firmou spolupracovat. "ING si zakládá na své důvěryhodnosti, a proto nechce nadále kooperovat se společností, která používá praktiky, které hraničí s etickými standardy, “ uvedla mluvčí pojišťovny Alexandra Gjruić.
Generali šetření ještě neukončila a další dvě pojišťovny – Kooperativa a AXA – na vážné problémy nenarazily. "Neregistrujeme nadstandardní množství výpovědí pojistných smluv ani stížností ze strany klientů,“ uvedl mluvčí Kooperativy Marek Vích. Podle něj to jsou hlavní měřítka spokojenosti zákazníků.
Šetříme to přes telefon Negativní ohlasy nemá ani AXA, která staví Eurofinancial s objemem měsíčních obchodů kolem dvou milionů korun na čtvrté místo mezi partnery. AXA zjišťovala spokojenost lidí s firmou náhodnými telefonáty, které potíže nepotvrdily. "Celkově máme dva dopisy, v nichž lidé požadují vrácení pojistného po vypovězení smlouvy a zmiňují, že je to v souvislosti s Eurofinancial,“ řekl mluvčí pojišťovny Marek Zeman.
Firma láká studenty na snadný výdělek
Podle jednoho z klientů, který se MF DNES ozval a zjišťoval podmínky pro odstoupení, jsou na pobočkách AXA dobře informováni. "Když jsem zmínil Eurofinancial, tak mi po chvíli řekli, že vědí, že je to s ní průšvih, protože lidem dává za zrušení smlouvy pokuty a je to pro ně nevýhodné,“ uvedl pan Vlastimil, který nechce uvést celé jméno.
Eurofinancial spojitost mezi pokutami a uzavřením pojistky popírá. Podle jejího zástupce Davida Vlka lidé souhlasili s uzavřením smlouvy o spolupráci, která jim za zhruba 20 tisíc nabízela školení obchodních dovedností, k tomu benefity a jako další možnost uzavření pojistky.
"Studenti, kteří mají často pramálo zkušeností, se mohou ve firmě za tuto cenu mnohému přiučit,“ uvedl. "Máme téměř deset tisíc zákazníků a méně než procento nespokojených, což je úspěch,“ řekl Vlk s tím, že firma se nyní mění tak, aby s ní byli lidé spokojeni. A se stížnostmi se mají obracet na majitele firmy.
Fungování firmy v praxi podle výpovědí desítek lidí a nahrávek z jednání, které má MF DNES k dispozici, vypadá tak, že zprostředkovatelé ovlivňují potenciální klienty sliby snadného příjmu z prodeje pojistek a pak s nimi uzavřou smlouvu o životním pojištění na jejich jméno.
Následuje nátlak na shánění dalších duší. Kdo pojistku do tří let vypoví, musí zaplatit celou cenu "školení“ – 23 tisíc s daní. V oboru je běžné, že v případě výpovědi pojistky do dvou až tří let přichází zprostředkovatel o provizi. Její výše se pohybuje ve výši pojistného za dva roky.
"Chování je neetické"
"Zájemci o podnikání na finančním trhu získávají u seriózních firem vyškolení zdarma, aniž by si museli na sebe sjednávat jakýkoliv finanční produkt a aniž by jim hrozila jakákoliv sankce za ukončení spolupráce,“ uvedla Marta Gellová z Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR.
"Je to rozhodně neetické jednání. Firma zneužívá naivity a nezkušenosti studentů, aby zvyšovala své zisky a zisky pojišťoven,“ komentuje metody společnosti Iva Dušková zabývající se etikou podnikání na VŠE v Praze.
Podle ní firma manipuluje lidmi, což sice v tržní ekonomice může být legální, ale Eurofinancial se už pohybuje za hranicí fair play. "To ničí pověst celého pojistného trhu. Zda to přesahuje zákon, musí posoudit ČNB,“ dodala.
Stížnosti registruje i Sdružení obrany spotřebitelů, které se obrátilo na centrální banku, aby je prošetřila. "S firmou vedeme správní řízení. Pokud zjistíme porušení zákona, jsme oprávněni zprostředkovateli uložit opatření k nápravě, pokutu až do výše deseti milionů korun, případně pozastavit jeho činnost,“ uvedl Pavel Palivec z tiskového oddělení ČNB.