Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Povinné ručení dotujeme, pláčou pojišťovny. Hrozí dalším zdražováním

  15:10aktualizováno  15:10
Cenová válka a nový občanský zákoník nás připravily o zisk z povinného ručení, tvrdí tuzemské pojišťovny. Pojištění aut sice zdražilo, ale ne prý tolik, aby pokrylo náklady. K dalšímu zdražení může dojít za půl roku kvůli zrušení příspěvku nepojištěných řidičů, o kterém mají zítra ve třetím čtení hlasovat poslanci.
Povinné ručení zdražilo a jeho cena poroste i v dalších letech. Ilustrační foto

Povinné ručení zdražilo a jeho cena poroste i v dalších letech. Ilustrační foto | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Povinné ručení po sedmi letech zdražilo, přesto zvýšené příjmy podle České asociace pojišťoven (ČAP) stále zdaleka nepokryjí náklady spojené s novou legislativou, zejména s novým občanským zákoníkem. „Ztráta povinného ručení proto letos dosáhne nového rekordu,“ uvedl výkonný ředitel asociace Tomáš Síkora. Pojišťovny tvrdí, že letos budou pojištění, které by si měli platit všichni řidiči, dotovat 12 procenty. 

Nové ceny povinného ručení jsou letos proti loňsku vyšší o sedm procent. Nejvíce si připlatili rizikoví mladí řidiči do 30 let, a to až o pětinu. Zdražení se naopak pouze omezeně dotklo firemních vozidel a flotil, kde jsou ceny pojištění fixované i na několik let dopředu. 

Vyšší sazby již zaznamenala většina motoristů. Zdražování bude postupné a zdražení pojistek kvůli růstu nákladů povinného ručení lze podle Síkory očekávat i v dalších letech. Pojišťovny na povinném ručení letos vyberou asi 900 milionů Kč, meziročně o 4,6 procenta více.

Čím více je nepojištěných, tím dražší bude pojištění

Dalším zdražováním pojišťovny hrozí kvůli plánovanému zrušení příspěvku nepojištěných řidičů, o kterém má zítra sněmovna hlasovat ve třetím čtení. Motoristy, kteří si neplatí povinné ručení, od roku 2009 vyhledává Česká kancelář pojistitelů (ČKP).

Vymáhá po nich příspěvky do Garančního fondu, kam přispívají i samotné pojišťovny. Z něj se pak hradí škody způsobené právě nepojištěnými řidiči. Příspěvek se teď ale má zrušit.

„Když budou lidi vidět, že jim prochází jezdit nepojištění, bude jejich počet růst. Čím víc lidí nebude pojištěno, tím vyšší příspěvek bude chtít ČKP po pojišťovnách a o to víc pak porostou ceny povinné ručení,“ varuje Síkora. ČKP proto bojuje za to, aby byl příspěvek nahrazen jiným typem platby. „Pokud se do poloviny příštího roku najde řešení, nemusí se to do cen povinného ručení promítnout,“ míní šéf asociace.

Zdraví stojí o polovinu víc než loni

Průměrná škoda na zdraví dosáhla v důsledku nového občanského zákoníku 600 tisíc korun, což je o polovinu více než v roce 2013. „Nárůsty ale rozhodně nejsou konečné, neboť stabilizace soudních rozhodnutí nastane nejdříve v řádu několika let,“ upozornil Síkora.

Od začátku roku je z vybraného pojistného hrazen také tříprocentní odvod do Fondu zábrany škod, kam pojišťovny do konce roku pošlou zhruba 550 milionů korun.

Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií.

Výhodné povinné ručení

Ušetřete na povinném ručení až tisíce. Srovnejte si nabídky online na FINmarket.cz.

Přečtěte si jak podat výpověď povinného ručení.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Státní dluh stoupl na 1,789 bilionu, na každého Čecha připadá 169 tisíc

Státní dluh se v prvním pololetí zvýšil o zhruba 175 miliard korun na 1,789 bilionu Kč. Za růstem je prodej státních dluhopisů, které ministerstvo financí...  celý článek

Ivan Pilip
Exministr Pilip je v insolvenci, firmy po něm chtějí přes 140 milionů

Exministr financí a školství Ivan Pilip je v insolvenci. Stalo se tak poté, co ho do konkursního řízení poslala společnost Reality Hradec. Pilip jí dluží 25...  celý článek

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016
V nádražích budou sídlit úředníci i policisté, rekonstrukce se zpožďují

Rok po převodu nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty se opravy železničních stanic rozbíhají pomaleji, než stát původně předpokládal....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.