Mobilní hra Pokémon Go

Mobilní hra Pokémon Go | foto: Nintendo

Chytání pokémonů v „reálném světě“ vystřelilo akcie Nintenda o třetinu

  • 28
Mánie z devadesátých let se vrací ve velkém stylu. Motiv japonských příšerek - pokémonů - doplněný v mobilní hře o tzv. rozšířenou realitu je od začátku hitem. V iTunes se stala hra Pokémon Go nejstahovanější aplikací a akcie mateřské společnosti Nintendo vystřelily vzhůru.

Akcie japonského výrobce herních konzolí a her Nintendo pokračují v silném růstu. Může za to naděje, že vysoký zájem o novou videohru Pokémon Go pro chytré telefony zvýší zisk firmy.

Pokémoni mají obří úspěch, servery nestíhají

V pondělí podle Bloombergu akcie stouply o více než 24 procent a od pátku zpevnily o 36 procent. Tržní hodnota firmy tak za dva dny vzrostla o 7,5 miliardy dolarů (183,5 miliardy korun).

Růst akcií vyvolala páteční zpráva, že nová hra se v USA dostala mezi nejstahovanější bezplatné aplikace v iTunes, obchodě firmy Apple. Naděje, že dlouho očekávaný přesun Nintenda do her pro mobilní telefony podpoří zisk, nejen zvýšila tržní kapitalizaci firmy za dva dny o více než třetinu, ale také vyvolala velký zájem o obchodování s akciemi: objem obchodů byl nejvyšší od loňského října.

Devadesátkový fenomén oživila rozšířená realita

Producenty hry jsou herní vývojář Niantic a firma Pokémon Company (spoluvlastněná právě Nintendem). Minulý týden byla hra oficiálně spuštěna v USA, Austrálii a na Novém Zélandu, brzy se má objevit i v Japonsku. Stáhnout si ji ale do smartphonu lze i na jiných trzích včetně Česka

Hra Pokémon Go oživila fenomén z devadesátých let a přelomu tisíciletí zejména tím, že využívá takzvané rozšířené reality (augmented reality - AR). Hráč se pomocí GPS a kamery na telefonu pohybuje v oblasti, ve které se v daném okamžiku skutečně nachází. Na displeji ale vidí i „kapesní příšerky“, tzv. pokémony, které může sbírat a následně bojovat s jinými hráči.

Hra bývala populární už před dvaceti lety ve svém originálním provedení na přenosné konzoli Game Boy. Právě technologie využívající rozšířenou realitu ale vše posunula mnohem blíže původnímu příběhu.

Taktika ochrany konzolí je nejspíš překonána

Pro Nintendo je velký ohlas hry předělem. Japonská firma totiž, jak připomíná agentura Reuters, donedávna razila strategii ochrany svého tradičního byznysu - herních konzolí. A to tím, že se distancovala od rostoucího odvětví mobilních aplikací.

Nintendo prozradilo, proč tají novou konzoli. Na E3 ji neukázalo

Po tlaku akcionářů ale už na jaře přišla hra Miitomo, která ovšem úspěch nezaznamenala. Nyní se zdá, že s oživením pokémonů Nintendo opět našlo pomyslnou zlatou žílu.

„Zpeněžuje se zatím více, než jsme očekávali. Jak si hráči budují inventáře pokémonů, utrácejí peníze za jejich přechovávání, trénink nebo souboje,“ cituje například Reuters analytickou firmu Macquarie Securities.

Nintendo už oznámilo, že do konce fiskálního roku plánuje dodat na trh další čtyři hry pro smartphony. Slibuje si od nich, že zvýší roční provozní zisk o třetinu na částku kolem 450 milionů dolarů (okolo 11 miliard korun).

,