Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Biopaliva se už v Česku téměř neprodávají. Stát vymýšlí, jak je podpořit

  • 274
S biopalivy jsou v Česku jen problémy. Nejprve vadilo, že je stát podporuje, teď vadí, že je nikdo nekupuje. Biopaliva se prakticky přestala prodávat, jejich cena totiž od Nového roku vzrostla. Česko ale musí tabulkově snížit emise skleníkových plynů a stát tak vymýšlí podmínky, jak slib dodržet.

Politicky třaskavá biopaliva jsou opět v centru dění. Loni se proti jejich daňové podpoře s velkým politickým humbukem brojilo a osekala se, teď se zřejmě budou muset zase dotovat víc. Nejdou totiž vůbec na odbyt.

Distributoři benzinu a nafty, jako jsou Čepro, Unipetrol, MOL nebo Shell, loni přečerpali Bruselem povolenou daňovou podporu, protože se poslanci dlouho nedokázali shodnout na zvýšení daně na biopaliva. Česko se následně s Evropskou komisí domluvilo, že přestřelenou podporu do půlky roku 2017 dorovná. Daň z biopaliv se kvůli tomu citelně zvedla.

Výsledkem je, že se biopaliva v tuzemsku od Nového roku prakticky přestala prodávat a během prvního čtvrtletí zmizela z většiny čerpacích stanic. Z předběžných statistik celní správy vyplývá, že se meziročně prodalo šestkrát méně bioetanolu a 746krát méně bionafty.

Přežívá jen bioethanol

Ministerstvo zemědělství, které má problematiku na starosti, teď bude s Evropskou komisí řešit, jak to napravit. „Jedním z možných řešení je nastavení nižších sazeb spotřební daně, které by pomohly trh s vysokoprocentními a čistými biopalivy znovu postavit na nohy, a zároveň prodloužení termínu pro zpětný výběr na konec roku 2020,“ říká mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Bioetanol se jakžtakž prodává aspoň proto, že si lidé na palivo nechali speciálně upravit osobní auta a cenová výhoda víceméně zůstala nezměněna. Na začátku minulého týdne se dal pořídit na čerpací stanici Vena Trade v Buchlovicích bioetanol za 23,30 koruny, zatímco klasický Natural 95 stál 27,70. Aktuální cena bionafty na pumpách se nedá dohledat.

Kvůli zavedení daně (do té doby byla od daně osvobozena) vyskočila cena za litr bionafty od Nového roku o 4,59 koruny, čímž se ztratila hlavní přednost oproti motorové naftě. Na bionaftu mohou jezdit prakticky všechny autobusy a kamiony s dieselovými motory. Současná situace sice nesvědčí ekologii, ale prospívá státní pokladně. Protože se víc jezdí na klasickou naftu a benzin, vybírá se víc na spotřební dani z nich.

Jak snížit emise skleníkových plynů

„Zda bude snížení daně na biopaliva stačit k tomu, aby se zase začala prodávat, záleží na tom, jestli bude biopalivo pro zákazníka po snížení cenově zajímavé,“ upozorňuje Jan Mikulec, výkonný ředitel České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Nízká cena ropy na mezinárodních trzích však naznačuje, že návrat biopaliv na čerpací stanice nebude snadný.

Cirkus kolem biopaliv má prozaický důvod. Česko slíbilo, že do roku 2020 sníží emise skleníkových plynů v dopravě o šest procent. V rukou to mají distributoři pohonných hmot, jimž stát nařizuje přimíchávat 4,1 procenta bioetanolu do běžného benzinu a šest procent bionafty do motorové nafty. K naplnění emisního cíle si mohou pomoci také prodejem vysokoprocentních biopaliv (bionafta, bioetanol). Jenže se ukazuje, že to stačit nebude.

Stát proto vymýšlí, jak nastavit podmínky, aby se emise splnily. Podporuje alternativní paliva, která snižují emise některých skleníkových plynů – zemní plyn, vodík a elektromobily. Ekologie ale dopadne na všechny motoristy. Do běžného benzinu se od roku 2018 má začít přimíchávat až dvakrát více biosložky – až 9 procent. Dříve to nejde kvůli složení vozového parku, protože ne všechna auta by na takový benzin mohla jezdit.


Elektromobil