Česká obchodní inspekce (ČOI) za půl roku udělila 84 pokut v částce přes 11 milionů korun. Největší pokutu, dva miliony korun, dostala 1. Česká reklamní společnost v květnu, a to za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory při prodeji. Jenomže ani takto vysoké pokuty firmy neodradí od pokračování v neférových obchodních praktikách a aroganci vůči seniorům.
"Situaci může změnit jen zpřísnění zákona a trvalá osvěta seniorů, na něž jsou předváděcí akce zaměřeny," myslí si ředitel ČOI Vladimír Velčovský. Úřad zjistil porušení zákona u osmdesáti procent z 218 kontrolovaných akcí.
Nejčastěji je na předváděcích akcích porušován zákon o ochraně spotřebitele. "Téměř dvě třetiny porušení tohoto zákona (65,6 procenta) tvořilo prokázané používání některé z forem nekalých obchodních praktik, včetně agresivních (13,4 procenta)," uvedla ČOI v tiskové zprávě.
Úřady mají více hlídat podezřelé podnikatele
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyzve živnostenské úřady, aby postupovaly opatrněji, více kontrolovaly podnikatelské subjekty a zejména místo provozovny. Novým trikem prodejců na předváděcích akcích totiž je, že nahlásí účelově provozovnu například v hotelu či restauraci v naději, že vyzrají na seniory, kteří chtějí odstoupit od smlouvy. To je totiž možné, pokud smlouva nebyla uzavřena na místě obvyklém k podnikání (čtěte "Šmejdi" mají další fintu).
Takováto argumentace prodejců však podle náměstka ministerstva průmyslu Tomáše Hajduška před soudem neobstojí. "Jsme pevně přesvědčeni o tom, že pokud by se tento spor dostal před soud, přikloní se v tomto případě na stranu spotřebitele. Pokud si nějaká předváděcí firma ohlásí účelově na den dva provozovnu v hotelu, kde vůbec nepůsobí, tak to nebude uznáno jako místo obvyklé k výkonu podnikání," řekl.
Náměstek sdělil, že učinil kroky, kterými by se zpřísnily kontroly živnostenských úřadů. V případě podezření, že subjekt nahlašuje místo podnikání například v zasedacích místnostech, hotelových sálech nebo restauracích, by kontroloři vyzvat podnikatele k tomu, aby doložil majetkové nebo užívací právo prostoru a měli by dbát na dodržování značení provozovny včetně otvírací doby.
"Jestliže tam například bude napsáno, že provozní doba je každý 2. duben od 10:00 do 12:00, tak už to může značit, že se nejedná o místo obvyklé k podnikání," uvedl Hajdušek.
Prodejci hrnců vozí seniory do Turecka
Podle něj je však problém i v pořádání předváděcích akcí mimo území EU. V zemích mimo EU není systém kontrol navázán na ten unijní a nelze na akcích snadno zakročit. Na tyto praktiky zatím náměstek recept nenabídl.
"Máme zprávy o tom, že jsou senioři vyváženi levně na zájezdy do Turecka, kde jsou jim draze nabízeny fakultativní zájezdy, drahé večeře a že jsou například zájezdovým způsobem odvezeni do továrny na koberce nebo obchodu a tam jsou jim nabízeny tyto produkty nebo obvyklé vysavače a hrnce," popsal.