Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pošta bude vymáhat pokuty od černých pasažérů. Osloví jich sto tisíc

  • 95
Česká pošta bude vymáhat pokuty u více než 100 tisíc černých pasažérů pražského dopravního podniku. Celková částka je téměř 700 milionů korun. První várku dopisů skoro 11 tisícům dlužníků pošle už ve čtvrtek, informovala v tiskové zprávě.

Finanční závazky z let 2012 a 2013 odkoupila od dopravního podniku inkasní společnost Fidentia. Právě s ní se Česká pošta dohodla na tom, že dluhy bude vybírat přes svou službu DINO (dluhové inkaso obyvatel), kterou nabízí od roku 2012. 

Pošta vyjednala pro dlužníky, kteří svůj dluh uznají, slevy. Každý, kdo se rozhodne uznaný dluh zaplatit, získá slevu 500 Kč a zároveň nemusí zaplatit úroky za dobu existence dluhu. Dluh bude moci uhradit na pobočce pošty, nebo si s ní sjednat splátkový kalendář.

Pošta osloví první dlužníky už tento čtvrtek. Dopisy pošle v první vlně 10 931 lidem. V dalších fázích, které proběhnou do poloviny září, osloví pošta dalších zhruba 90 tisíc dlužníků.

Ačkoliv Fidentia u většiny pohledávek přistoupila už k jejich soudnímu vymáhání., pokud dlužníci přistoupí na nabídku služby DINO, vyhnou se možné exekuci, protože věřitel soudní řízení zastaví, řekl mluvčí České pošty Ivo Mravinac.

Od roku 2012 už DINO řešilo stovky tisíc pohledávek. Na podzim loňského roku vymáhalo dluhy pro Český rozhlas. Z 12 tisíc oslovených domácností, které dlužily za zákonnou platbu rozhlasového poplatku, svůj dluh uhradila polovina z nich. Ve vymáhání pro rozhlas pokračuje pošta i letos.

DINO nabývá na významu od letošního července, kdy si advokáti nemohou účtovat za řešení dluhů vyšší ceny a přestává být pro ně zajímavé vymáhání drobných částek od velkého počtu dlužníků. „DINO je dnes jednoznačně nejefektivnějším nástrojem pro řešení drobných pohledávek. Největším přínosem ale zůstává pro dlužníky samotné. Často se totiž ukazuje, že o svém dluhu vůbec neví,“ říká Martin Elkán, generální ředitel České pošty.

,