Problémy na daném úseku trati přes Glucholazy vedoucí polským územím by podle olomouckého hejtmana Martina Tesaříka v budoucnu mohly vést až k omezení dopravního spojení Jesenicka po železnici.
Trať je přitom důležitou dopravní spojnicí severních oblastí Olomouckého i Moravskoslezského kraje. Jezdí na ní výhradně české regionální vlaky i rychlíky a další dálkové spoje, v tomto úseku ovšem mohou jet maximálně čtyřicítkou.
"To výrazně snižuje atraktivitu trati, kterou tím pádem využívá málo cestujících. Zároveň však česká strana musí polským drahám platit vysoké poplatky, jež neodpovídají stavu železniční dopravní cesty," upozornil Tesařík s tím, že právě proto teď požádal o pomoc při jednání s polskými státními drahami i maršálka Opolského vojvodství Józefa Sebestu.
Pozadu nehodlá zůstat ani ministerstvo dopravy. "Nějaká jednání o této věci probíhala i v minulosti. Nicméně polská strana se ke změnám zatím příliš nemá," podotkl mluvčí ministerstva Martin Novák.
Kromě Glucholaz jsou problémy s polskými tratěmi i jinde
Během jara či na začátku léta má ministerstvo jednat s polským ministerstvem dopravy a na seznam položek setkání se tak dostane i tento bod. "Nejde o jediný problematický úsek. Obdobná je situace i na trati Liberec - Varnsdorf v úseku Hrádek nad Nisou - Zittau. I tam na polské straně musejí vlaky jezdit nízkou rychlostí, protože stav trati je opravdu tristní," upřesnil Novák.
Olomoucký kraj chce, aby polské dráhy buď snížily vysoké poplatky, které jí Češi za využívání tratí platí, nebo je investovaly do zlepšení stavu železniční cesty na svém území.
"Platíme Polákům nějaké procento za to, že jezdíme na jejich území, ale ty peníze neodpovídají stavu železniční infrastruktury. Což chceme změnit. Chceme, aby polská strana alespoň částečně tyto peníze do zmíněných tratí vložila, protože tyto dva úseky jsou opravdu skoro na zavření," potvrdil i Novák. Jednání s polským partnerem podle něj vede i Správa železniční dopravní cesty.
Poláci chtějí podle maršálka dopravní spojení udržet
Jenže pokud by opravdu došlo ke zrušení provozu v daném místě, znamenalo by to potíže pro lidi z Jesenicka a dalších míst kraje.
Maršálek Sebesta ale tvrdí, že je také v zájmu obyvatel Opolského vojvodství spojení zachovat: "Obrátíme se na naše dráhy i na samotné ministerstvo dopravy. Z hlediska rozvoje pohraničních společností je důležité spojení udržet."
Hejtmanství zvažuje i vyjednávání o možnostech většího využívání zmíněné trati pro dopravu lidí z Polska k nám a naopak. Vlaky by mohly vozit například cestující z měst Nysa, Opole a Wroclaw.
"Podmínkou je ovšem zlepšení organizace dopravy na polské straně a vyřešení samotného nastupování cestujících, protože například v Glucholazích je nádraží asi dva kilometry za městem," dodal mluvčí olomouckého hejtmanství Ivo Heger.