Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ze stovky na dvacítku. Poláci zdržují vlaky mezi Českem a Německem

  5:00aktualizováno  5:00
Polský správce železnic se zřejmě rozhodl cestujícím na trati mezi Libercem a německou Žitavou ukázat detailněji krásy příhraničí. Na několikakilometrovém úseku tratě, který vede přes Polsko, snížili maximální rychlost o třetinu. Vlaky se tu musí ploužit dvacítkou a nabírají tak zpoždění.

„Stav trati je katastrofální. Bez jakéhokoliv upozornění nedávno správce trati ještě snížil rychlost ze třiceti na dvacet kilometrů v hodině,“ řekl Michal Barták ze společnosti Vogtlandbahn, která na trase provozuje osobní dopravu.

Zpomalení komplikuje provoz. Vlaky nabírají dvou až tříminutové zpoždění. Kvůli jednokolejnému provozu jezdí se zpožděním i vlaky, které musejí čekat ve stanicích na křižování s vlakem zdrženým v Polsku. „Je to řetězová reakce, nestíháme pak obraty vlaků v koncových stanicích,“ dodal Barták.

Fotogalerie

Na české i německé straně kolejí je možné jet stokilometrovou rychlostí, trať je ve velmi dobrém stavu. Společně s nasazením nových vozidel je díky tomu jedním z mála úseků, kde přibylo cestujících řádově o desítky procent.

Trať, po které kromě osobních vlaků jezdí ještě spěšné vlaky Liberec - Drážďany, je už dlouhodobě ukázkou, že přeshraniční spolupráce někdy nefunguje, zvláště když jde o polskou stranu. Česká i německá strana dlouhodobě žádají o opravu, ale marně. Ročně přitom zaplatí dopravci za použití tratě, na kterou Poláci roky ani nesáhli, miliony korun.

Češi a Němci Polsku nabídli, že by opravu zaplatili ze svého a poté ji i udržovali. „Polská strana však tuto možnost nakonec z důvodu složitých právních vztahů odmítla a požaduje, aby veškerá práva byla ponechána polským organizacím,“ uvedl Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. Poláci na trati nemají prakticky žádný zájem: vlaky tu nezastavují a není ani napojena na další železniční síť v Polsku.

Podle Neusara se polská strana zavázala, že během několika týdnů zvýší rychlost na čtyřicítku. „Technický stav polského úseku tratě je opravdu velmi neuspokojivý a zlepšení je potřebné i s ohledem na očekávané změny v Německu a zlepšení přestupních vazeb v Žitavě i Drážďanech,“ dodal Neusar.

Podobné problémy jsou i na další trati přes Polsko, kterou potřebují české vlaky. Na trati Šumperk - Krnov je dlouhodobě ve špatném stavu polský úsek přes Glucholazy. Maximální rychlost na trati je 50 kilometrů v hodině.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ruzyně hlásí rekordní čísla, přistaví další přepážky na odbavení

Letiště Václava Havla míří k historickému rekordu počtu odbavených cestujících. Za květen počty cestujících meziročně stouply o 21 %. Kvůli silné poptávce...  celý článek

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...
Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále,...  celý článek

ČD Cargo do své flotily zařadí lokomotivy Vectron od Siemensu.
České dráhy zkouší Vectrony, o víkendu potáhnou první rychlíky

Poprvé v historii potáhnou o víkendu vlaky Českých drah lokomotivy Siemens Vectron. České dráhy začaly školit strojvedoucí na jejich obsluhu a vydají se s nimi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.