A v některých případech se jim daří. Na banky už se s tímto požadavkem obrátily až stovky lidí.
Čtěte také |
Když si dlouholetý klient Hypoteční banky Michal P. uvědomil, že jen za poslední čtyři roky zaplatil bance na poplatku spojeném s vedením hypotéky přes sedm tisíc korun, zkusil to změnit. A vyšlo to.
Nejprve žádal vrácení sumy, kterou už zaplatil. To banka odmítla, ale umožnila mu, aby už napříště neplatil. Bez změny podmínek ho převedla na hypotéku bez poplatků. Na to přistoupil a podobně se chovají i další klienti. Banka nicméně tvrdí, že postupuje individuálně a že její kroky nelze paušalizovat. "Jedná se vždy o individuální nabídku pro klienty, kteří si zažádají o změnu na svém hypotečním úvěru," říká tisková mluvčí Hypoteční banky Kateřina Krásová.
V Česku loňské rozhodnutí německého soudu o tom, že poplatek spojený s vedením a správou úvěrového účtu je neplatný, "zpopularizoval" advokátní koncipient Petr Němec, který se svou žádostí o vrácení poplatků nejprve uspěl u Komerční banky. Vzápětí založil web Jdeto.de, kde lidem radí, jak mají postupovat. "Podle reakcí, které mi chodí, se už na banky obrátily stovky klientů," uvedl Němec. Banky taková čísla popírají a tvrdí, že jde o jednotlivé případy.
Ať tak či onak, nevole lidí připomíná drolící se kamínky, které nakonec mohou způsobit protržení celé přehrady. Do ní totiž bankám připlouvají - jen při konzervativním odhadu - stovky milionů korun ročně, které vyberou na těchto poplatcích.
Banky argumentují tím, že poplatek účtují v souladu s českým právem, lidé s ním při podpisu hypotéky či úvěru souhlasili, a navíc za něj dostávají protihodnotu, například průběžnou možnost získávat informace o svém úvěru. Zároveň poukazují na to, že české soudy mohou rozhodnout o poplatku úplně jinak než německý soud. Za klienty teď stojí časopis dTest, jenž chce některou z bank zažalovat a získat tak rozsudek v této věci pro Česko.