Často prázdný kruh stojí v Bransouzích na pomezí Jihlavska a Třebíčska, kde žije asi 250 obyvatel. Je to jediná vesnice v širokém okolí, která má kruhový objezd. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Milionový kruhový objezd v Bransouzích je zbytečný luxus, říká expert

  • 9
Křižovatku v Bransouzích, malé vsi o 250 obyvatelích na Vysočině, přebudoval kraj na kruhový objezd, a to i s osvětleným přechodem. Podle policejního experta Pavla Roudenského nebyl z pohledu bezpečnosti k milionové investici důvod. Za pět let se tam stalo jen pět lehkých nehod.

Dopravní inženýr třebíčského policejního dopravního inspektorátu Pavel Roudenský vítá kruhové objezdy jako prostředek ke zklidnění dopravy. Ten, který kraj vybudoval na pomezí Třebíčska a Jihlavska, tedy v jeho rajonu, považuje za zbytečnou investicí. Opravy by si podle něj více zasloužily jiné křižovatky v kraji. 

Jak se k přestavbě kruhové křižovatky vyjádřila policie?
Ten problém křižovatky řešil můj předchůdce, to už je delší dobu, čtyři roky zpátky. Nicméně v době, kdy se kruhový objezd zprovozňoval, jsem už na místě byl, takže vím, o co se jedná. Určitě stavbu kruhového objezdu neiniciovala policie z hlediska toho, že by křižovatka byla špatná a bylo tam více nehod. My bychom přestavbu křižovatky iniciovali, pokud by byla vyhodnocená jako rizikové místo s velkým počtem dopravních nehod. Tak to v tomto případě určitě není.

Podle statistik nehodovosti bylo na křižovatce od začátku roku 2007 do konce roku 2012, tedy za pět let, jen pět dopravních nehod.
Ano, to s vámi souhlasím. Z tohoto pohledu nebyl důvod křižovatku rekonstruovat. Nicméně, pokud o to někdo požádal a na těch správných místech na to slyšeli, tak my jako policie jsme s tím problém neměli. My jsme se vyjádřili z hlediska bezpečnosti, jestli je navržená varianta možná, víc do projektu zasáhnout nemůžeme.

Víte o podobné křižovatce, která by si kvůli nehodovosti přestavbu na kruhový objezd zasloužila?
Určitě. Největší problém jsou náměstíčka v menších obcích, tam jsou obrovská prostranství, kde je situace nepřehledná a nehody se tam v podstatě opakují stále jedny a ty samé. Nicméně řešení by tam bylo velice obtížné.

Můžete uvést konkrétní příklad?
V Jemnici je křižovatka u náměstí, kde se opakují stále ty stejné nehody. Nevyhovují tam rozhledy, řešení se našlo v rámci studie, ale nejsou na to peníze.

Tam se také jako v Bransouzích střetávají silnice ve správě kraje?
Ano, jsou to silnice druhé třídy. Tam se řešení dotýká i záboru pozemků, což je také problém.

Vraťme se do Bransouz. Je tam z vašeho pohledu kruhový objezd i s osvětleným přechodem správným řešením?
Nasvětlený přechod pro chodce je dnes standard, měl by být tam, kde je skutečně třeba. V malých obcích, kde lidé přecházejí málo, a když, tak stejně nejkratší možnou trasou, je osvětlený přechod absolutně zbytečný. Nicméně pokud si ho tam prosadili a chtěli ho tam za každou cenu, opět tomu nejsme schopni zabránit. Podle mého názoru by tam být nemusel.

A okružní křižovatka?
Z hlediska bezpečnosti, průjezdnosti, funkčnosti je v pořádku, žádný problém tam nemáme. Z pohledu dopravního inženýra okružní křižovatky vítám, protože to je prvek, který přispívá ke zvýšení bezpečnosti na komunikacích.

A váš osobní názor?
Pokud vám mám odpovědět sám za sebe, považoval bych něco takového na Bransouze za poměrně velký luxus. Určitě jsou daleko významnější křižovatky, které by stály za rekonstrukci.

Z pohledu dopravního experta by tedy stačily levnější úpravy?
Určitě, situace by se dala vyřešit jiným, levnějším způsobem.