Protikorupční policii se ani po víc než dvouletém prověřování nepodařilo prokázat, že by zakázky společnosti ČD Cargo byly předražené či nevýhodné. Detektivové, kteří se případem zabývali od února 2011, kauzu v červnu odložili, uvedl mluvčí útvaru Jaroslav Ibehej. Rozhodnutí přezkoumá Vrchní státní zastupitelství v Praze.
"Více než dvouletým prověřováním jsme došli k závěru, že ve věci nejde o podezření z trestného činu, a proto koncem června 2013 bylo vydáno usnesení o odložení věci," uvedl mluvčí.
Policisté podle svého dřívějšího vyjádření případ vyšetřovali pro podezření ze spáchání trestných činů podvodu, porušení povinnosti při správě cizího majetku a zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby. Prověřovali podezření, zda nebyla způsobena škoda přesahující 1,2 miliardy korun.
O zakázky se zajímali v souvislosti s trestním oznámením exministra dopravy Víta Bárty (VV). Ministerstvo v roce 2010 oznámilo, že bývalé vedení společnosti ČD Cargo v čele s Josefem Bazalou se podle výsledků mimořádného auditu dopustilo významných manažerských chyb a poškodilo tím firmu.
Sešrotované vagony jezdily pro konkurenci, říkalo se
Bazalův nástupce Jiří Vodička tehdy uvedl, že ČD Cargo, které je dceřinou společností Českých drah, například poskytovalo nekoncepční slevy některým zákazníkům, nebo v roce 2006 prodalo nevýhodně 500 uhelných vagonů firmě Čechofracht a následně si je pronajalo zpět (více o Bártově oznámení čtěte zde).
Podle Vodičky také Cargo poskytovalo slevy, aniž by pro to mělo nějaký logický systém. Chyby se prý staly i při prodeji vagonů do šrotu, některé takto prodané vozy pak podle Vodičky zřejmě jezdily pro konkurenci.
Bazala v minulosti označil audit za neobjektivní a pochybení odmítal. České dráhy ho z funkce odvolaly, jako důvod uvedly neuspokojivé výsledky a špatnou komunikaci obou firem.