Chyby se zřejmě vyskytly už v roce 1995 při uzavírání smluv a v dalších letech, kdy se uzavíraly jejich dodatky. Vlaky byly nakonec dodány s velkým zpožděním a dráhy jich získaly sedm namísto deseti.
Kontrakty obsahovaly pro ČD nevýhodné dohody o kompenzacích při nesplnění dojednaných závazků.
Trestní oznámení na lidi, kteří podepsali smlouvy se společností Alstom, podaly ČD 21. dubna 2006. Smlouvu o nákupu souprav podepsal tehdejší generální ředitel státních drah Rudolf Mládek, dodatek o dodávce náhradních dílů pozdější ředitel Dalibor Zelený.
Mluvčí drah Aleš Ondrůj zdůraznil, že vyšetřování nijak neovlivňuje provoz pendolin. "Ten je od počátku února vysoce úspěšný a zcela spolehlivý," uvedl a dodal, že díky pendolinu vzrostl počet cestujících na trase Praha - Ostrava o třicet procent.
"Vesměs e přitom jedná o zcela nové cestující, kteří před tím vlakem nejezdili a obrazně řečeno namísto manažerských limuzín teď volí SC Pendolino," doplnil.