Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policii zajímají čtyři zakázky. Na rychlovlaky i opravu tratí

  13:03aktualizováno  13:03
Čtyř zakázek se týká policejní vyšetřování na Správě železniční dopravní cesty a jejích dodavatelů. V případu je zatím obviněno šest lidí a tři firmy. Server iDnes.cz získal přehled zakázek, kterých se problémy týkají.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Seznam zakázek, po kterých policie šla (více o razii na SŽDC čtěte zde), potvrdilo serveru iDnes.cz několik na sobě nezávislých zdrojů, dokládají je dobře i místa úterního policejního zásahu. Jde o tři projekční zakázky a jednu stavební, ta je objemem největší a z hlediska možných dopadů na státní rozpočet nejhorší.

1.Odstranění propadů rychlosti na trati Lužná u Rakovníka - Chomutov, v úseku Žatec - Chomutov

Zakázku za 743 milionů korun loni na podzim získala společnost Strabag Rail. Ve hře bylo celkem pět zájemců, Strabag měl nejnižší cenu ze všech. Zájem měla například i slovenská firma TSS Grade. Oprava elektrifikované tratě má přinést zrychlení vlaků a zkrácení jízdních dob.

Pro český stát může jít ale o problém. Zakázku je placená z evropských peněz a v případě pokračujícího vyšetřování do léta může Evropská komise zastavit proplácení.

2.Technicko-provozní studie – Technická řešení VRT

Pod pro laiky nepříliš srozumitelný název se skrývá strategický materiál, který určuje směřování české železnice na desítky let dopředu a obsahuje koncepci pro vysokorychlostní tratě.

Zakázku za 18 milionů korun získalo sdružení firem Sudop Praha, Metroprojekt (vlastněný Sudopem) a ACRI (sdružení českého železničního průmyslu). Nikdo z uchazečů nemá reálné zkušenosti s vysokorychlostními železnicemi. Vítězná firma má připravit normy pro vysokorychlostní tratě.

Druhým soutěžícím byl Výzkumný ústav železniční, patřící pod České dráhy. Jeho předsedu představenstva Antonína Blažka policie rovněž obvinila.

Zakázku kritizovalo kvůli zadávacím podmínkám Centrum pro efektivní dopravu (Cedop), s námitkami u ÚOHS ale neuspělo.

„SŽDC nastavila kvalifikační kritéria této strategické zakázky tak, aby udržela současné monopoly na české železnici,“ tvrdí tehdejší šéf Cedop Petr Šlegr. Cedop chtěl jít do soutěže se španělskou firmou Adif, za kterou jsou tisíce kilometrů vysokorychlostníc htratí ve Španělsku. SŽDC kritiku odmítlo. Zakázka se zadala loni v létě.

3.Revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou - Trutnov

Zakázka na samotný projekt pro modernizaci spojnice do Krkonoš. Získalo ji za 34 milionů korun sdružení Metroprojekt a Sudop Praha, ve hře byl ještě dražší Sudop Brno a levnější sdružení Valbek a Prodex. To ale bylo vyloučeno pro nesplnění kvalifikace.

Ve Valbeku byla v úterý rovněž policie a jednoho ze zaměstnanců obvinila. K uzavření smlouvy došlo loni na podzim.

4.Modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí - Choceň

Opět projekční zakázka, kterou vyhrála společnost Sudop Praha, smlouva byla podepsána loni na podzim za 28,215 milionů korun. Sudop měl ve hře ještě nabídku od Metroprojektu, další nabídka byla od Moravia Consult a opět sdružení Valbek a Prodex. Podle smlouvy bude část prací pro Sudop na této zakázce dělat Mott MacDonald. Jednotlivé nabídky se od sebe lišily jen o milion korun.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.