Politici chtějí Tvrdíka v ČSA, piloti nikoli

  • 23
Jaroslav Tvrdík se tento týden pravděpodobně stane jedním z nejpodivněji vybraných šéfů velké české firmy. Vládní politici se rozhodli, že pomohou bývalému kolegovi a využijí k tomu svého vlivu v Českých aeroliniích.

Tento týden chtějí skrze dozorčí radu prosadit Tvrdíka do křesla šéfa podniku, kde má vystřídat současného šéfa Miroslava Kůlu.

Několik okolností dokládá, že dosazení Tvrdíka do ČSA je diktováno spíše politickými zájmy než snahou mít v národních aerolinkách nejlepšího možného manažera.

Pro ČSA se ještě donedávna žádný nový manažer nehledal, naopak pro Tvrdíka se na popud vládních kruhů hledalo uplatnění už ve dvou podnicích kontrolovaných státem, a sice v Aeru Vodochody a v České správě letišť.

Proti způsobu výběru Tvrdíka se postavilo vlivné sdružení pilotů ČSA. Ti upozorňují na neobvyklý postup, kdy exministr neprošel klasickým výběrovým řízením, a neměl tedy žádného konkurenta.

Zástupci Fondu národního majetku jako hlavního akcionáře o vypsání soutěže usilovat nebudou, na rozdíl třeba od nedávného hledání šéfa Českého Telecomu.

"Tak významný post by měl být obsazen kandidátem vzešlým ze standardního výběrového řízení," uvádí prezident Českého sdružení dopravních pilotů Radomil Kratochvíl. "Elitní vzdělání z prestižní univerzity, manažerské zkušenosti, znalost anglického jazyka jsou základní předpoklady," doplňuje.

Tvrdík absolvoval po střední ekonomické škole Vysokou vojenskou školu ve Vyškově, obor ekonomika armády.

"Je od osmnácti let v armádě, takže má určité zkušenosti s prací s lidmi," doplnil zdroj blízký ministru vnitra Stanislavu Grossovi, jenž je jedním z politiků, kteří se o hledání místa pro Tvrdíka zajímali.

Proč politikům na Tvrdíkovi tolik záleží, není jasné. Vládnímu počínání se diví i lidé z byznysu. "Vyměnit šéfa prosperující velké továrny jménem České aerolinie za neúspěšného ministra obrany, to je věc, která se vymyká mému chápání," říká šéf největšího podniku v zemi Škody Auto Vratislav Kulhánek.

"Je třeba si uvědomit, že řízení je řemeslo a to mají dělat zkušení řemeslníci. I stát by si měl uvědomit, že úspěšný tým se nemění," dodal Kulhánek.