Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Evropě se už testují konvoje kamionů s autopilotem. Šetří naftu i čas

  15:08aktualizováno  15:08
Poloautomatické konvoje nákladních aut jsou prvním krokem na cestě k autům bez řidičů. V roce 2025 by v nich mohla jezdit až polovina evropských kamionů. Technologie je připravená, je ale třeba vyřešit pravidla pohybu takových konvojů.

Kamiony Mercedes-Benz v propojeném konvoji používajícím autopilota. | foto: Daimler

Michael Kropp obvykle tráví dny za volantem velkého náklaďáku na evropských dálnicích a musí se celou dobu soustředit na cestu. Během své poslední cesty do Rotterdamu si ale mohl trochu odpočinout a pokochat se okolím. Byl jedním ze třiceti řidičů, kteří se účastnili pilotního testování nové automatizované technologie řízení kamionů jedoucích v konvojích. Při testu cestovalo šest konvojů, každý od dvou až třech vozidlech. Vyjely ze Švédska, Německa a Belgie právě do Rotterdamu.

Technologie využívá bezdrátovou síť wi-fi, GPS navigaci, senzory a kamery a kamiony jedoucí za sebou jsou napůl řízeny jakýmsi autopilotem. Auto v čele určuje rychlost a směr, vozidla za ním pak podle něj automaticky zatáčejí, zrychlují a brzdí, seřazená v blízkých vzdálenostech za sebou.

Ruce zůstanou na volantu

„Bylo trochu děsivé předat část své řidičské role,“ cituje agentura Bloomberg pětapadesátiletého Kroppa, který „řídil“ druhý kamion konvoje. „Ale bylo to opravdu pohodlné, zvlášť v dopravní špičce nebo na nudných úsecích,“ dodal.

„Ačkoli média jsou plná aut bez řidiče, může trvat několik desetiletí, než budou silnice brázdit opravdu samostatně jedoucí vozidla. Poloautomatické konvoje mohou výrobcům k vývoji technologie pomoci a snižovat emise a spotřebu pohonných hmot. Je to jeden z prvních kroků k automatickému řízení,“ říká Anders Kellström, který vedl test za automobilku Volvo.

Řidiči budou stále potřeba - podle zákona budou muset držet ruce na volantu. Ale svěřit část řízení automatu znamená podle automobilky Daimler méně nehod, rychlejší brzdění a pro auta v konvoji až desetiprocentní úsporu pohonných hmot.

Technologie také pomůže omezit dopravní zácpy. V některých zemích totiž musejí řidiči dodržovat od aut před sebou vzdálenost o délce poloviny fotbalového hřiště, aby mohli v případě nouze bezpečně zastavit. S automatickými konvoji se tato vzdálenost zkracuje na zhruba 15 metrů. „Doprava se celkově zklidní,“ tvrdí Andreas Renschler, šéf značek Scania a MAN z koncernu Volkswagen.

Technologie už existuje, jen ji doladit

Výrobci očekávají, že poloautomatické konvoje kamionů by mohly začít jezdit od roku 2020. Většina vozidel vyrobených v posledním desetiletí mají senzory, které upozorní řidiče když vybočí z jízdního pruhu nebo jedou moc blízko za jiným autem. Systém využívá kamery a radar podobné zařízením používaným v sedanech Mercedes-Benz a BMW vyšší třídy. Přidat k nim automatické řízení a brzdění už by nebylo tak složité, tvrdí výrobci.

Profesor logistiky na technologické univerzitě v nizozemském Delftu říká, že polovina evropské flotily nákladních aut - 750 tisíc kamionů - by mohla být okolo roku 2025 připravená jezdit v takových konvojích. „Technologie je připravená. Překážkou je zatím regulace a také je třeba najít způsob, jak by toho mohli dopravci komerčně využít,“ podotýká Erik Jonnaert, tajemník Evropské asociace výrobců automobilů.

Musí se upravit například celoevropská pravidla pro minimální povinnou vzdálenost mezi vozidly - třeba v Německu je to padesát metrů, kdežto nizozemské právo mluví jen o „bezpečné vzdálenosti“. Je také třeba stanovit pravidla pro pohyb konvojů na velkých silničních uzlech.

I když iniciativa vzešla z Evropy, podle výrobců budou konvoje nákladních aut efektivnější na větší vzdálenosti například v Austrálii nebo na západě USA.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.