Polská média ve čtvrtek informovala o tom, že na ještě nedostavěné dálnici A2 se v důsledku mrazů objevilo asi pět desítek prasklin vedoucích napříč vozovkou. Podle polského ředitelství silnic a dálnic firmy, které staví asi 90kilometrový úsek mezi Lodží a Varšavou, stavbu špatně zajistily před zimou. Oprava prasklin prý potrvá asi dva týdny.
Stavba této části dálnice, která spojí polské hlavní město a Berlín, už je beztak zpožděná. V polovině loňského roku z ní dostala výpověď čínská firma Covec kvůli tomu, že neplatila svým dodavatelům, a práce se zastavily. Po Covecu se stavby jednoho úseku ujalo česko-polské konsorcium, jehož součástí je česká firma Bögl a Krýsl. V polských médiích se ale už delší dobu objevují informace o finančních problémech jejího polského partnera v konsorciu, společnosti DSS.
Na dálnici A1 se objevilo na 80 prasklin v části mezi Toruní a středopolským Strykowem. Ministr dopravy Nowak připustil, že se dá očekávat, že stejné problémy budou také na rozestavěných částech dálnice A4. Ta povede přes jih Polska z Německa na Ukrajinu. Kolik prasklin na této dopravní tepně je a jak jsou hluboké, se ukáže, až roztaje sníh.
"Praskliny nepředstavují ohrožení pro termíny dokončení dálnic," tvrdí Nowak. Slibuje, že firmy, které mají stavby na starosti, donutí k tomu, aby opravily i sebemenší závadu. Už před několika dny se omluvil za to, že Polsko nestihne před evropským fotbalovým šampionátem zcela dostavět klíčové dálnice spojující sever a jih a východ a západ země.
Polské úřady zřejmě kvůli mistrovství umožní, aby auta mohla jezdit na nedokončených dálničních úsecích. Mohly by na nich chybět některé méně důležité prvky jako benzinové pumpy nebo protihlukové stěny.
Špatně postavené dálnice řeší i Česko
Problém s nekvalitně postavenými dálnicemi neřeší jen Polsko. Česko nyní vede spor se společností Eurovia, která stavěla dálnici D47. Ředitelství silnic a dálnic našlo na několikakilometrovém úseku přes 900 vad. Většina z nich je na třech špatných mostech. Stát firmě Eurovia vytkl třeba hrbolatý povrch vozovky, praskající beton, zatékání do mostů a rezavění jejich konstrukce. (více zde)
Kvůli velkému množství reklamací pak stát vrátil celý úsek Eurovii k přestavbě. Ta se následně obrátila na rozhodčí soud, aby určil, zda stavba D47 dokončena a předána Ředitelství silnic a dálnic byla, či ne.