Jenže to se nelíbí polským stavebním firmám, které si teď stěžují u předsedy Evropské komise José Manuela Barrosa. Podle nich Číňané nabídli dumpingové ceny a na stavbě nemohou vydělat.
Staví pod náklady, nevydělají
Za projekt a stavbu 50kilometrového úseku si nechá COVEG zaplatit od polského státu 1,3 miliardy zlotých (8,4 miliardy korun). Srovnatelný úsek by v Česku podle vysoutěžených cen za rok 2008 přišel na zhruba trojnásobek.
Cena nabídnutá Číňany je podle polských firem snížená minimálně o 600 milionů zlotých. "Vycházíme z našich propočtů, do kterých jsme zahrnuli aktuální ceny stavebních materiálů i mzdy zaměstnancům," řekl polské tiskové agentuře PAP předseda sdružení OIGD Wojciech Malusi.
Další úseky dálnice A2 postaví polské společnosti a rakouský Strabag. Ten si například nechá za 18kilometrový úsek zaplatit 643 milionů zlotých. To je polovina částky, kterou chtějí Číňané za 50 kilometrů dálnice.
Podle sdružení OIGD, které zastupuje 200 polských firem zabývajících se silničními stavbami, nemůže čínská COVEG na akci vydělat a ztrátu bude muset někdo doplatit. "Vzhledem k tomu, že jde o státní firmu, bude to čínská vláda. A státní pomoc firmám je v Unii bez souhlasu Evropské komise zakázána," vysvětlil Malusi, proč sdružení poslalo do Bruselu stížnost.
Poláci zároveň přešli rovnou i do "protiútoku". Evropské komisi v dopise navrhují, aby stavební firmy ze třetích zemí platily v EU zvláštní daň. Podle polských stavebníků by to mohlo zabránit dalším nabídkám pod náklady.
Číňané ani polská vláda, jež smlouvy na stavbu dálnice loni v září podepsala, nářek firem nijak nekomentovali.
Zato Evropská komise zareagovala velmi rychle. Včera oznámila, že se stížností nebude vůbec zabývat. "Jmenovaný úsek dálnice A2 není spolufinancován z unijních peněz. Případné stížnosti je třeba adresovat odpovědným polským institucím," napsala Komise v odpovědi.
Polsko spolu s Ukrajinou hostí za dva roky mistrovství Evropy ve fotbale, a proto spěchá na dostavbu dálnic či varšavského metra. I o podzemku v metropoli měla zájem COVEG, ale v tendru nakonec neuspěla.