Takto už obaly od „pomazánkového másla“ vypadat nesmějí.

Takto už obaly od „pomazánkového másla“ vypadat nesmějí. | foto: iDNES.cz

Evropský soud opět zamítl snahu Česka o „legalizaci“ Pomazánkového másla

  • 292
Výrobek známý dříve jako Pomazánkové máslo bude muset být i nadále prodáván v kelímcích, které nesou mírně odlišný název. A hlavně neobsahují slovo „máslo“. Česko totiž narazilo s další snahou tuto přibližně rok starou praxi změnit.

Tribunál Soudního dvora Evropské unie totiž v úterý zamítl žalobu, kterou Česká republika chtěla zrušit rozhodnutí Evropské komise neuznat české označení „pomazánkové máslo“ jako zaručenou tradiční specialitu.

Jednalo se tak o již několikáté rozhodnutí ve sporu o to, zda může známý produkt, který nesplňuje „evropskou“ definici másla (mezi 80 až 90 procenty mléčného tuku a maximálně 16 procenty vody), nést označení Pomazánkové máslo.

Poprvé Pomazánkové máslo narazilo v roce 2010, kdy Česko v Lucembursku zažalovala Evropská komise právě kvůli rozdílným pravidlům pro označení „máslo“. Změnu názvu Česku Soudní dvůr EU nařídil v polovině října 2012.

Tradiční pomazánkové

Češi se už dříve pokusili pro pomazánkové máslo vyjednat výjimku, kterou však komise zamítla.

Praha neuspěla ani se žádostí o to, aby pomazánkové máslo dostalo označení zaručená tradiční specialita. To je udělováno k propagaci tradičních výrobků se specifickým charakterem a chuťovými a technologickými vlastnostmi. Nyní narazila s dalším pokusem.

Proti úternímu rozhodnutí je sice možné se odvolat, ovšem jen v právních otázkách.

Reálným výsledkem tak je, že od loňského února například jihočeská Madeta nedodává na trh kelímky s názvem „Pomazánkové máslo“, ale „Jihočeské tradiční pomazánkové“ (více čtěte zde). Podobně zareagovali i v Chocni - na kelímku je nyní nápis „Choceňské tradiční pomazánkové“. Přizpůsobit se museli i další výrobci a distributoři.

,