Zdarma už jen s minikufrem. Poplatky zavedou i další, věří šéf Wizz Air

  10:03
Od středy začíná na svých pravidelných linkách společnost Wizz Air rozlišovat, jak moc velké zavazadlo s sebou nesete na palubu. Pokud stejně velké jako dosud, zaplatíte navíc deset eur. Šéf největších středoevropských aerolinek József Váradi nemá obavy, že by novinka odradila cestující.
Letadlo společnosti Wizz Air (ilustrační snímek)

Letadlo společnosti Wizz Air (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Změnu v poplatcích jste oznámili před více než dvěma týdny, zaznamenali jste nějaký pokles zájmu o rezervace?
Ne, žádná změna. Méně než dvacet procent cestujících si vybírá větší zavazadlo, za které platí, ostatní souhlasí s tím, že poletí s menším než dosud.

Co vás přimělo vůbec k takové zásadní změně poplatkové politiky? Není to jen způsob, jak z cestujících vytáhnout další peníze?
Ne, to vůbec ne. Důvodem je zkušenost z palub letadel a s tím, jak lidé manipulují se zavazadly. Pokud jste v poslední době letěli s nízkonákladovými společnostmi, tak jste museli poznat, že zavazadla na palubě jsou problém. Je to nepříjemný zážitek, hodně dlouho trvá, než si je lidé dají do určených prostor, prodlužuje se nástup. Myslím, že tohle musí řešit celý letecký průmysl. Tak jsme se zamysleli, jak tento problém řešit, a vymysleli tento způsob. Redukujeme tak celkové množství zavazadel a úspory přeneseme na cestující. Lidé, kteří cestují nalehko, na tom vydělají, zlevnili jsme všechny lety o pět eur.

Jak se mění pravidla na palubách letů Wizz Air, si přečtěte zde

Až dosud jste povolovali stejně jedno zavazadlo na palubu, nemáte obavy, že všichni si nakonec jen připlatí deset eur a nástup do letadla bude stejný?
Ne, zkušební provoz z Katovic do Londýna ukázal, že tuto možnost volí jen dvacet procent lidí, ostatní si berou menší zavazadlo nebo si zaplatí odbavení do zavazadlového prostoru. Lidé se musí jen více zamyslet nad tím, co si vezmou s sebou. Cestující více přemýšlí, za co utratí peníze.

Čekáte, že i ostatní aerolinky budou váš případ následovat?
Očekávám, že ano. Palubní zavazadla jsou velký problém, který řeší všichni v oboru.

Zkrátí se nějak čas otáčky na letišti díky rychlejšímu nástupu?
Ano, v průměru o 43 sekund, když to zaokrouhlím, jsme na minutě. To je sice na první pohled malé číslo, ale denně máme přes 250 letů a tím pádem úspora více než čtyř hodin. Tím můžeme v celém systému přidat klidně jednu rotaci.

Jak lidé ve zkušebním provozu na změnu reagovali?
Byly tam dvě reakce: lidé si užívali více prostoru na palubě a rychlejší reakce, negativní reakce byly na velikost placeného zavazadla. Proto jsme malinko velikost zvýšili.

Jaká je situace na středoevropském trhu s letenkami?
Nečekám, že by docházelo k nějakému zlepšení. Nahrává nám ale to, že lidé nechtějí platit tolik za letenky, a proto se zákazníci klasických společností obracejí teď na nízkonákladové dopravce. Ti rostou. Celý obor zpomaluje, ale nízkonákladoví dopravci rostou.

Kolik rostete vy?
Za loňský rok o 25 %, letos čekáme určitě ještě dvouciferný růst, něco mezi deseti a patnácti procenty.

Jaká je situace na maďarském trhu po kolapsu Malévu?
Téměř celá kapacita, jakou měl Malév, je už pokryta jinými dopravci včetně nás. Budapešť sice zaznamenala velký pokles na začátku, ale teď už počet cestujících začíná být jako před krachem Malévu. Určitě je zajímavý nárůst turistů v Maďarsku, což je díky nástupu nízkonákladových dopravců. Malév sem vozil hodně lidí na přestup, kteří jen letěli dál. Teď tu jsou lidé, kteří sem přiletí a utrácejí tu peníze.

V Česku jste síť redukovali, plánujete další škrty?
Český trh budeme dál podporovat, máme tu relativně dobré výsledky. Nejsme v Česku ale schopni růst tak rychle jako na jiných trzích. Problémem jsou příliš vysoké poplatky na Ruzyni. Ale doufám, že letiště se začne chovat více obchodně, nebo se otevře u Prahy další letiště. Nicméně nemáme žádné plány Česko opustit, zůstáváme i s linkami do Brna.

O kolik je pro vás Praha na poplatcích dražší než Budapešť?
Když vezmu celkové náklady, tak kolem třiceti až padesáti procent. (Letiště Praha nedávno zveřejnilo údaje, podle kterých je Praha naopak levnější než Budapešť v přepočtu na jednu sedačku Airbusu A 320, pozn. red.)

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Pěstitelé v problémech. Cena vína prakticky neroste a jeho spotřeba klesá

28. března 2024  15:58

Spotřeba tichých vín, tedy ne šumivých ani perlivých vín, v České republice v loňském roce dál...

Parní Albatros opraví soukromá firma. Třicet let ho pak bude moci provozovat

28. března 2024  12:31

Největší z parních lokomotiv patřící Českým drahám se dočká opravy a bude opět moci na trať. Na...

Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově

28. března 2024  12:17

Po loňském spuštění tzv. redistributivní platby, tedy dotace, při které se vyplácí 3 500 Kč na...

Zemřel nobelista a průkopník behaviorální ekonomie Daniel Kahneman

28. března 2024  11:32

Ve věku 90 let zemřel izraelsko-americký psycholog Daniel Kahneman, který získal Nobelovu cenu za...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...