Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Karibiku docházejí kokosy. Svět se jich přitom nemůže nasytit

  17:56aktualizováno  17:56
Karibik se potýká s nedostatkem jednoho ze svých největších symbolů, kokosových ořechů. A to v nejhorší možnou dobu. Svět po kokosech nikdy nebažil víc. Kavárenský řetězec Starbucks dává kokosové mléko do svého nápoje latte, zpěvačka Rihanna nabízí kokosovou vodu jako trendy sportovní nápoj a cena kokosového oleje za poslední rok vyskočila o více než polovinu.

Ilustrační foto. | foto: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořímpro iDNES.cz

Kokosy jsou v podstatě synonymem Karibského moře, tamní pěstitelé by tedy měli vydělávat. Ale není tomu tak. Bouře, sucha a nemoc přenášená hmyzem zničily celé palmové plantáže. Navíc zemědělci neinvestují do nových stromů a hnojiva nezabírají. Podle organizace FAO Spojených národů se karibské plantáže od roku 1994 zmenšily o 17 procent.

„Je třeba říct, že tímto tempem Karibik o kokosy přijde,“ cituje agentura Bloomberg Comptona Paula z Karibského institutu zemědělského výzkumu a vývoje na Trinidadu.

Fotogalerie

Na severním pobřeží Dominikánské republiky klesla produkce kokosů za poslední dvě dekády o 60 procent. Jeden z místních farmářů a exportérů Dioni Siri říká, že kvantita není jediný problém: mnoho vypěstovaných ořechů není dost kvalitních. Když ořechem zatřesete, mělo by být poznat, jestli je vevnitř mléko. Pokud žádný zvuk nevychází, byl ořech sklizen moc brzo a vyhodí se.

Před dvaceti lety by to nebyl problém. Poptávku po kokosech dusila lékařská varování, že oleje pocházející z tropických plodů mohou zvyšovat hladinu „špatného“ cholesterolu.

Dnes je kokosové mléko považováno za zdravější alternativu kravského mléka a je základní ingrediencí kuchařek založených na paleodietě. Své využití našly i kokosové skořápky, například při výrobě polstrování autosedaček.

Investoři z řad celebrit

Největší sháňka je dnes po kokosové vodě, která je bohatá na draslík a další užitečné látky. Podle výzkumné agentury Technavio by objem byznysu s kokosovou vodou mohl v roce 2019 dosáhnout 4 miliard dolarů. Nápoj propaguje například zpěvačka Rihanna nebo herec Matthew McConaughey, kteří jsou zároveň investory jednoho z pionýrů tohoto průmyslu, společnosti All Market a její značky Vita Coco.

Společnost odhaduje, že americký trh s kokosovou vodou už má teď hodnotu 1,2 miliardy dolarů. „Soustředíme se na vývoj nových produktů z kokosu. Chceme být tím, co je značka Dole pro byznys s ananasem,“ cituje mluvčího firmy Arthura Gallegoa britský Independent.

Na nový trend se snaží „naskočit“ i další země. Celosvětově se od roku 1994 zvětšila plocha osázená kokosovými palmami o 14 procent, tvrdí OSN. Největšími producenty kokosových ořechů jsou Indonésie, Filipíny a Indie.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Britský ministr pro brexit David Davis (vlevo) a hlavní vyjednavač EU  Michel...
Evropská unie ne, celní ano. Za členství v ní ale Londýn nechce platit

Velká Británie by chtěla po odchodu z Evropské unie setrvat se sedmadvacítkou po časově omezenou dobu v celní unii. Za členství v ní by ale neměl mít Londýn...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Zhodnocení 300 procent za půl roku? Bitcoin je investiční terno

Kdo letos 1. ledna investoval do bitcoinu 10 tisíc korun, rozmnožil bezpracně svůj majetek na zhruba 37 tisíc korun. Která banka nabízí takový úrok? Zamýšlí se...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Hrozí hodinkám osud tlačítkových mobilů? Apple se dotáhl na Rolex

Obyčejné náramkové hodinky by v budoucnu mohly dopadnout jako tlačítkové telefony po nástupu smartphonů. Americká firma Apple se během několika let se svými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.