Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořímpro iDNES.cz

V Karibiku docházejí kokosy. Svět se jich přitom nemůže nasytit

  • 63
Karibik se potýká s nedostatkem jednoho ze svých největších symbolů, kokosových ořechů. A to v nejhorší možnou dobu. Svět po kokosech nikdy nebažil víc. Kavárenský řetězec Starbucks dává kokosové mléko do svého nápoje latte, zpěvačka Rihanna nabízí kokosovou vodu jako trendy sportovní nápoj a cena kokosového oleje za poslední rok vyskočila o více než polovinu.

Kokosy jsou v podstatě synonymem Karibského moře, tamní pěstitelé by tedy měli vydělávat. Ale není tomu tak. Bouře, sucha a nemoc přenášená hmyzem zničily celé palmové plantáže. Navíc zemědělci neinvestují do nových stromů a hnojiva nezabírají. Podle organizace FAO Spojených národů se karibské plantáže od roku 1994 zmenšily o 17 procent.

„Je třeba říct, že tímto tempem Karibik o kokosy přijde,“ cituje agentura Bloomberg Comptona Paula z Karibského institutu zemědělského výzkumu a vývoje na Trinidadu.

Fotogalerie

Na severním pobřeží Dominikánské republiky klesla produkce kokosů za poslední dvě dekády o 60 procent. Jeden z místních farmářů a exportérů Dioni Siri říká, že kvantita není jediný problém: mnoho vypěstovaných ořechů není dost kvalitních. Když ořechem zatřesete, mělo by být poznat, jestli je vevnitř mléko. Pokud žádný zvuk nevychází, byl ořech sklizen moc brzo a vyhodí se.

Před dvaceti lety by to nebyl problém. Poptávku po kokosech dusila lékařská varování, že oleje pocházející z tropických plodů mohou zvyšovat hladinu „špatného“ cholesterolu.

Dnes je kokosové mléko považováno za zdravější alternativu kravského mléka a je základní ingrediencí kuchařek založených na paleodietě. Své využití našly i kokosové skořápky, například při výrobě polstrování autosedaček.

Investoři z řad celebrit

Největší sháňka je dnes po kokosové vodě, která je bohatá na draslík a další užitečné látky. Podle výzkumné agentury Technavio by objem byznysu s kokosovou vodou mohl v roce 2019 dosáhnout 4 miliard dolarů. Nápoj propaguje například zpěvačka Rihanna nebo herec Matthew McConaughey, kteří jsou zároveň investory jednoho z pionýrů tohoto průmyslu, společnosti All Market a její značky Vita Coco.

Společnost odhaduje, že americký trh s kokosovou vodou už má teď hodnotu 1,2 miliardy dolarů. „Soustředíme se na vývoj nových produktů z kokosu. Chceme být tím, co je značka Dole pro byznys s ananasem,“ cituje mluvčího firmy Arthura Gallegoa britský Independent.

Na nový trend se snaží „naskočit“ i další země. Celosvětově se od roku 1994 zvětšila plocha osázená kokosovými palmami o 14 procent, tvrdí OSN. Největšími producenty kokosových ořechů jsou Indonésie, Filipíny a Indie.