Podle floristů se stalo v posledních letech módou obdarovávat učitelky slunečnicemi. | foto: Jan Režňák

Květinu pro učitelku? Lidem se utrácet moc nechce, volí růži či slunečnici

  • 96
Poslední školní den je pro prodejce květin vítanou příležitostí k vylepšení tržeb. Vedle Vánoc či Dne matek představuje pro více než třímiliardový byznys s řezanými květinami jeden z vrcholů sezóny. Na rozdíl od svátků se však více prodávají levnější květiny v řetězcích než u profesionálních floristů.

Floristé napříč republikou měli ve středu, den před koncem školního roku, napilno. Většina z nich odpovídala na novinářské otázky jen velmi stručně a odkazovala se na dlouhé fronty na prodejnách. Za zvýšenou poptávkou stojí zvyk obdarovat učitelku poslední školní den v roce květinou.

„Lidé kupují květiny velmi intenzivně, proto zrovna nemám moc času, stojí tady dlouhá fronta,“ řekla proto do telefonu Klára Franc Vavříková z benešovského květinářství Koule. Podle ní je poptávka v předvečer posledního školního dne srovnatelná snad je s vánočními prodeji.

Zájem zákazníků si vychvaloval i Petr Mikan, majitel chrudimského zahradnictví Mikan. „Letos lidé chodí, zájem dát paní učitelce kytku se zvedá, každý rok je to větší, to neupadá,“ prohlásil Mikan. Podle něj je největší zájem o růže, gerbery a slunečnice. „A pak taky tropické, neokoukané rostliny jako je třeba helikónie,“ dodal majitel rodinného firmy.

Malí prodejci rostou o jednotky, řetězce o stovky procent

Ne všichni prodejci jsou však spokojeni. Stále větší konkurencí pro specializované a většinou tedy i dražší prodejny jsou obchodní řetězce či čerpací stanice, kde prodeje rostou mnohem výrazněji. Zatímco třeba Mikan mluví o růstu tržeb na konci školního roku v řádu jednotek procent oproti běžnému provozu, velcí obchodníci zaznamenávají několikanásobný nárůst prodejů.

„Poptávka po květinách v našich obchodech roste již týden před koncem června, což souvisí s rozdílnými termíny konce roku ve školách. Nejvíce pak rodiče i děti přicházejí pořídit květinu předposlední školní den, kdy se prodej tohoto sortimentu zvyšuje oproti běžnému období až pětinásobně,“ uvedla za řetězec Albert Barbora Vanko.

Jak se vyvíjely ceny květin (v Kč za kus)
2013201420152016 (květen)
Karafiát velkokvětý19,0719,9220,9621,21
Růže velkokvětá50,0552,3255,7056,23
Africká fialka57,5460,2260,7864,69
Gerbera velkokvětá35,53 36,28 40,35 37,59
Chryzantéma38,64 39,9437,18 41,27

Podobně je na tom i Tesco. „V posledních dnech školního roku výrazně roste zájem o řezané květiny a takzvané mixované buquety, a to až o stovky procent oproti běžným dnům,“ uvedl mluvčí Teska Václav Koukolíček.

Růst poptávky zaznamená tradičně i pumpaři. „Prodej květin na čerpacích stanicích výrazně roste před svátky typu Den matek, Mezinárodní den žen, Velikonoce, dále pak při speciálních příležitostech jako začátek a konec školního roku,“ říká Mikuláš Duda, mluvčí skupiny Unipetrol, pod kterou spadá i síť čerpaček Benzina.

Za řezané květiny utratíme 3,5 miliardy. Většina je z dovozu

Podle Pavla Hrušky z pražského květinářství Hruškadesign totiž rodiče učitelky svých dětí odbývají levnějšími květinami z řetězců. To je rozdíl oproti svátkům jako je Valentýn nebo Den matek, kdy obdarovávají své nejbližší. Tehdy si dávají na výběru více záležet, jsou ochotni více utratit a tržby v malých květinářství rostou výrazně více, než je tomu na konci školního roku.

„Lidé si v devadesáti procentech nedají záležet, koupí u stánku zvadlou růži a tím mám splněno. Na Valentýna, Den matek nebo Vánoce je to jiné,“ míní Hruška.

Podle statistik ministerstva zemědělští utratili Češi loni za květiny 10,3 miliard korun, z čehož největší podíl 3,5 miliardy připadá právě na květiny řezané. Oproti předchozímu roku jde o nárůst prodejů o 17 procent. Ve velké většině se však jedná o dovozy ze zahraničí. Hodnota tuzemské produkce řezaných květin dosáhla loni pouze na 90 milionů korun, což je o dva miliony méně než v předchozím roce. Většina květin se dováží z Nizozemí, ale také z Kolumbie a Keni.