Floristé napříč republikou měli ve středu, den před koncem školního roku, napilno. Většina z nich odpovídala na novinářské otázky jen velmi stručně a odkazovala se na dlouhé fronty na prodejnách. Za zvýšenou poptávkou stojí zvyk obdarovat učitelku poslední školní den v roce květinou.
„Lidé kupují květiny velmi intenzivně, proto zrovna nemám moc času, stojí tady dlouhá fronta,“ řekla proto do telefonu Klára Franc Vavříková z benešovského květinářství Koule. Podle ní je poptávka v předvečer posledního školního dne srovnatelná snad je s vánočními prodeji.
Zájem zákazníků si vychvaloval i Petr Mikan, majitel chrudimského zahradnictví Mikan. „Letos lidé chodí, zájem dát paní učitelce kytku se zvedá, každý rok je to větší, to neupadá,“ prohlásil Mikan. Podle něj je největší zájem o růže, gerbery a slunečnice. „A pak taky tropické, neokoukané rostliny jako je třeba helikónie,“ dodal majitel rodinného firmy.
Malí prodejci rostou o jednotky, řetězce o stovky procent
Ne všichni prodejci jsou však spokojeni. Stále větší konkurencí pro specializované a většinou tedy i dražší prodejny jsou obchodní řetězce či čerpací stanice, kde prodeje rostou mnohem výrazněji. Zatímco třeba Mikan mluví o růstu tržeb na konci školního roku v řádu jednotek procent oproti běžnému provozu, velcí obchodníci zaznamenávají několikanásobný nárůst prodejů.
„Poptávka po květinách v našich obchodech roste již týden před koncem června, což souvisí s rozdílnými termíny konce roku ve školách. Nejvíce pak rodiče i děti přicházejí pořídit květinu předposlední školní den, kdy se prodej tohoto sortimentu zvyšuje oproti běžnému období až pětinásobně,“ uvedla za řetězec Albert Barbora Vanko.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 (květen) | |
---|---|---|---|---|
Karafiát velkokvětý | 19,07 | 19,92 | 20,96 | 21,21 |
Růže velkokvětá | 50,05 | 52,32 | 55,70 | 56,23 |
Africká fialka | 57,54 | 60,22 | 60,78 | 64,69 |
Gerbera velkokvětá | 35,53 | 36,28 | 40,35 | 37,59 |
Chryzantéma | 38,64 | 39,94 | 37,18 | 41,27 |
Podobně je na tom i Tesco. „V posledních dnech školního roku výrazně roste zájem o řezané květiny a takzvané mixované buquety, a to až o stovky procent oproti běžným dnům,“ uvedl mluvčí Teska Václav Koukolíček.
Růst poptávky zaznamená tradičně i pumpaři. „Prodej květin na čerpacích stanicích výrazně roste před svátky typu Den matek, Mezinárodní den žen, Velikonoce, dále pak při speciálních příležitostech jako začátek a konec školního roku,“ říká Mikuláš Duda, mluvčí skupiny Unipetrol, pod kterou spadá i síť čerpaček Benzina.
Za řezané květiny utratíme 3,5 miliardy. Většina je z dovozu
Podle Pavla Hrušky z pražského květinářství Hruškadesign totiž rodiče učitelky svých dětí odbývají levnějšími květinami z řetězců. To je rozdíl oproti svátkům jako je Valentýn nebo Den matek, kdy obdarovávají své nejbližší. Tehdy si dávají na výběru více záležet, jsou ochotni více utratit a tržby v malých květinářství rostou výrazně více, než je tomu na konci školního roku.
„Lidé si v devadesáti procentech nedají záležet, koupí u stánku zvadlou růži a tím mám splněno. Na Valentýna, Den matek nebo Vánoce je to jiné,“ míní Hruška.
Podle statistik ministerstva zemědělští utratili Češi loni za květiny 10,3 miliard korun, z čehož největší podíl 3,5 miliardy připadá právě na květiny řezané. Oproti předchozímu roku jde o nárůst prodejů o 17 procent. Ve velké většině se však jedná o dovozy ze zahraničí. Hodnota tuzemské produkce řezaných květin dosáhla loni pouze na 90 milionů korun, což je o dva miliony méně než v předchozím roce. Většina květin se dováží z Nizozemí, ale také z Kolumbie a Keni.