Helikoptéra váží 600 kg, přistávací plošina dalších 100 kg navíc. Fotografie je pořízena z videozáznamu.

Helikoptéra váží 600 kg, přistávací plošina dalších 100 kg navíc. Fotografie je pořízena z videozáznamu. | foto: BBC

Pořad Top Gear zvýší Škodovce prodeje, hodnotí experti úspěšný test yetiho

  • 352
Prodejci mladoboleslavského modelu Yeti se mohou těšit na vyšší provize. Zajistil jim je novinář Jeremy Clarkson moderující britský pořad Top Gear. Yeti v testech sarkastického Clarksona dopadl dobře. Odborníci na reklamu jsou přesvědčeni, že tento výsledek přinese Škodě Auto vyšší prodeje.

Clarkson se v pořadu s yetim nemazlí, nechá ho například projet hořícím domem, prožene jím psa i hasiče v plné výstroji, aby zjistil, nakolik jsou odolné potahy sedaček, a v závěru testu na něj nechá dosednout šestisetkilogramový vrtulník.

Yeti ve všech zkouškách obstojí dobře a podle reklamních expertů mu to zaručí dobré prodeje.

"Britové dosud brali škodovku jako auto, které funguje spolehlivě asi jako lednička. Yeti se prodával dobře, ale tento pořad to nakopne. Efekt je umocněn tím, že se nejedná o reklamu, ale test, v němž novináři auta nešetří. Fandové se na něj dívají se škodolibostí a čekají, jak dostanou auta zabrat. Když dopadnou dobře, získají skvělou image," říká František Mareš, šéf zakázek komunikační agentury Mather Communications. 

Yeti je rychlejší než ferrari

Jak vypadal test škodovky v britském pořadu Top Gear

Podobně se na efekt pořadu dívá také Jan Patera, mluvčí mezinárodního reklamního festivalu PIAF, který se zaměřuje na efektivitu reklamy pro koncovou značku. "Dopad na prodeje bude ještě vyšší než u dobré kreativní reklamy, která zvyšuje prodejnost výrobků zhruba desetkrát více než běžná reklama. Je to dáno tím, že moderátoři přistupují k testu aut s entusiasmem, který diváky strhne a hodně si pak o něm vyprávějí," říká Patera.

Jak se yeti prodává

Yeti se na trh dostal v polovině roku 2009. V tomto roce si ho koupilo 11 018 lidí. Nejvíce v Německu (2 545) a v Česku (2 221), ve Velké Británii si ho koupilo přes 600 lidí. Loni se prodeje modelu zvýšily na 52 600 vozů.

Prodeje yetiho se podle něj tak zvednou jak v Anglii, tak v Česku. "Čechům dělá dobře, když českou značku ocení cizinec. Kdykoliv se něco takového ocení, rychle se to šíří. Škodovka by toho měla využít a pořad připomínat, aby to mělo dlouhodobý efekt," radí Patera.

Šéf Asociace komunikačních agentur Jiří Janoušek odhaduje, že Top Gear přivede Škodovce dva druhy zákazníků. První budou lidé, kteří plánují nákup auta v kategorii SUV a o yetim nepřemýšleli. "Teď jej zařadí do svého výběru a ten půjdou k dealerům osobně prověřit," říká Janoušek.

Vliv však podle něj může mít test i na kupující, kteří už předem yetiho zařadili do užšího výběru a v posledním kole rozhodování jim pořad dodá impuls, pro co se mají rozhodnout.

Škodovka mohla setřít pot z čela

Škoda Auto si po skončení pořadu mohla oddechnout. Kdyby totiž její yeti Clarksonovi nepadl do noty, mohla by image vozu naopak hodně ztratit. Novinář totiž neváhá modely automobilek ztrapnit.

O Porsche Cayman například říkal, že si ho kupují lidi, kteří touží po dražším Porsche 911 Carrera, ale nemají na něj. Takže tím, že jezdí v Porsche Cayman dávají najevo, že nejsou spokojeni se svým životem.

O Hummeru H2 zase říkal, že to je auto, kterým člověk chce světu něco dokazovat a úplně vidí, jak má přes celý bok nápis NEJSEM GAY. Ani další poznámka, že toto auto musí člověk milovat už jen proto, že se v něm cítí jako sedmiletý hoch, imagi mužného vozu příliš nepřidá.

Jindy zase Clarkson přemýšlel o tom, proč Britové nekupují velké americké pick-upy. Několik minut vykládal, že proto, že jsou uličky v britských městech moc úzké, že Angličané nedělají tak velké nákupy. Nakonec ale řekl, že hlavním důvodem je to, že velké americké pick-upy jsou úplný šrot.

Mladoboleslavská automobilka však měla štěstí. Ačkoliv Clarkson prováděl s yetim řadu směšných srovnání, model z nich s hanbou neodcházel. Škodovka tak mohla slavit. "Těší nás, že yeti obstál. Ačkoliv se prodává dobře, věřím, že Top Gear k jeho prodejům ještě přispěje a zvýší i prodejnost celé značky," říká mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf.

Automobilka však podle něj po odvysílání pořadu žádné oslavy neměla. "Šampaňské jsme neotevírali ani jsme zaměstnancům pořad nepustili. Radost jsme měli, ale na oslavy není čas," dodal mluvčí.