Velikost českého trhu v současné době nikdo přesně nezná, odhadovaný roční obrat se pohybuje mezi jednou až pěti miliardami korun. "Zhruba 80 procent českého trhu ovládly firmy z takzvané velké pětky - Andersen Consulting, PricewaterhouseCoopers, Deloitte & Touche, KPMG a Ernst & Young," tvrdí prezident Asociace pro poradenství v podnikání Hubert Matějček.
HLAVNÍM ÚKOLEM JE RESTRUKTURALIZACE
V západních zemích je rozmach poradenských služeb založen hlavně na expanzi informačních technologií a softwarových systémů pro řízení firem.
Nové informační technologie pronikají postupně i do České republiky, zatím však nikoli v měřítku obvyklém ve světě.
"Podle našich průzkumů je v tuzemsku těžištěm poradenských služeb financování, strategické plánování a organizace podniků," soudí Matějček. Podobnými slovy popisuje pracovní náplň i Pavel Stefanovič z Ernst & Young. "Je to zatím spíše revitalizace - konkursy, práce s pohledávkami. Jsme vlastně takové podnikové ARO," říká.
Mezi nejčastější uživatele poradenských služeb patří ve světě i v tuzemsku finanční sektor, telekomunikace, obchodní a distribuční organizace. V průmyslu je to hlavně ten automobilový, který pracuje s velkým množstvím dodavatelů. "Jsou to vesměs oblasti vystavené nejsilnějšímu konkurenčnímu tlaku," uvádí Vlastimil Dominik z KPMG.
DOMÁCÍ FIRMY PROZATÍM NAJÍMAJÍ PORADCE MÉNĚ
Hlavními klienty konzultantů jsou v zemi převážně firmy s cizím kapitálem. "Konzulting zde zatím nemá tradici. Další příliv zahraničního kapitálu přinese ale i do zatím ryze českých firem západní zvyklosti," míní Dominik. Sílící konkurence pak podle něj bude podniky nutit hledat nové způsoby, jak se udržet na trhu, a to také povede k růstu poptávky po poradenských službách.
Konzultantské firmy soudí, že český management zatím není zvyklý s poradci spolupracovat.
"Na Západě manažeři vědí, že radit si nechaly už generace před nimi a že je to normální. U nás mají někdy obavy, že budou vypadat neschopně," míní Dobeš.
Mluvčí zlínského Svitu Pavel Pastuszek však namítá, že schopnosti českého managementu jsou ceněny i v zahraničí. "Problémy tuzemského trhu navíc těžko vyřeší někdo zvenčí," dodává. Naproti tomu společnost Nestlé Čokoládovny je podle svého mluvčího Martina Waltera s poradenskými službami spokojena. "V zadání projektů se objevují naše požadavky a očekávaný výstup. Je ale jasné, že záleží jen na nás, jestli návrhy úspěšně využijeme," uvedl Walter.
ZA RADY SE ČASTO PLATÍ ZNAČNÉ SUMY
České podniky se navíc často obtížně vyrovnávají s vyššími cenami za poradenství. "Finanční stránka je jedním z důvodů, proč pro nás poradci nepracují," říká Pastuszek. Za den práce konzultanta ze zahraniční společnosti zaplatí podniky většinou okolo 50 až 60 tisíc korun. Tuzemské poradenské firmy vyjdou levněji, od pěti do patnácti tisíc korun na den. "Nutno ovšem připustit, že úroveň a kvalita poradenských služeb západních a českých firem je stále ještě rozdílná," soudí Hubert Matějček.
Pro srovnání, ve Spojených státech se v závislosti na typu práce pohybují podle Kennedy Research denní sazby poradců mezi 1000 až 5000 dolarů. "Nákup poradenských služeb je investice jako každá jiná.
Je proto nutné si udělat ekonomickou rozvahu a posoudit návratnost," tvrdí Dominik. S tím souhlasí i Richard Dobeš. "Pokud taková rozvaha chybí, firmy nemohou posoudit náklady a výnosy a pak se jim pochopitelně služby zdají drahé," uvedl.
Za poměrně vysoké ceny nabízejí mezinárodní firmy možnost získat kdekoli ve světě odborníka na příslušnou problematiku. Dále argumentují nutností investovat značné sumy do školení a vzdělávání svých zaměstnanců. "Poradenské firmy kromě lidí vlastně nic nemají. Je proto potřeba dobře je zaplatit a investovat do jejich dalšího růstu," říká Pavel Stefanovič.
NA OBZORU JSOU FÚZE
Vývoj v konzultantství se nyní ubírá směrem k dalším fúzím a vytváření velkých společností přítomných ve většině zemí světa. "Ty největší budou nabízet odborníky z celosvětové sítě svých poboček," míní Viliam Grácz z Ernst & Young. Malé poradenské firmy se budou úzce specializovat na určitou oblast trhu. "Trendy jsou stejné jako v maloobchodě - na jedné straně velké řetězce, na druhé malé specializované firmy," dodává Grácz.