Pokladní systém Storyous. Ilustrační snímek.

Pokladní systém Storyous. Ilustrační snímek. | foto: Storyous

První podnikatelé už mění své EET pokladny, šlápli totiž vedle

  • 662
Pořízení EET pokladen je spojeno s řadou nástrah. Podnikatelé si kvůli neznalosti nabídky na trhu nechávají vnutit předražená řešení, která ani nevyužijí. Anebo po podepsání smlouvy s obchodním zástupcem zjišťují, že jeho sliby o snadném rozjezdu pokladny byly plané.

Majitelka penzionu v horách si pořídila pokladnu od prvního obchodního zástupce, který ji navštívil. Pak zjistila, že existují i výrazně levnější. Majitel pražské restaurace zase zakoupenou pokladnu 14 dní uváděl do provozu, odkázaný jen na zákaznickou linku. Kvůli pokračujícím potížím by rád dodavatele pokladny vyměnil.

To jsou jen dva příklady podnikatelů, kteří zápasí se zapojením do elektronické evidence tržeb. Začali se o věc zajímat s předstihem, přesto zatím nenašli dodavatele, který by jim vyhovoval. Dá se čekat, že taková zkušenost potká v příštích týdnech čím dál víc podnikatelů, kteří si na poslední chvíli pokladny pořídí.

Na 15 účtenek ročně pokladna za 16 tisíc korun

Paní M. (celé jméno si uvést nepřála) už je v důchodu a přivydělává si pronajímáním pokojů v penzionu pod jednou ze sjezdovek v Jeseníku. V zimě a v létě, celkem zhruba na čtyři měsíce v roce, k ní jezdí hosté, vypíše 10 až 15 účtenek. „Věděla jsem, že nějakou pokladnu si budu muset pořídit a slyšela jsem také, že Babiš uleví pět tisíc na dani každému, kdo si ji pořídí,“ říká. Když za ní přišel obchodní zástupce a nabídl jí přístroj s tiskárničkou za 4 990 korun bez DPH, vyhodnotila to jako výhodnou nabídku.

Dva tisíce korun měla stát instalace a za používání softwaru do pokladny měla každý měsíc platit po slevě 590 korun měsíčně. Podepsala tak objednávku na zařízení a služby za celkem 16 tisíc korun.

„Pak jsem ale začala projíždět internet a ptát se obchodníků a zjistila jsem, že nemusím mít speciální pokladnu, že stačí notebook nebo chytrý telefon, do kterého si můžu nainstalovat aplikaci. A syn mi pak poslal odkaz na firmu, která nabízela aplikaci dokonce zdarma a poplatky jen za ty měsíce, ve kterých budu evidovat,“ říká paní M. Za tablet by tak dala dva tisíce a za instalaci s předplatným na rok zhruba 1 700 korun, takže by 12 tisíc ušetřila.

I když objednávka už byla závazná, pokusila se ji zrušit e-mailem. Firma jí skutečně vyhověla, i když nemusela. „Jsme připraveni posuzovat jednotlivé případy individuálně a eventuálně vycházet vstříc i nad rámec běžných pravidel. Třeba jako v případě zmíněné zákaznice, u které se ukázalo, že naše řešení skutečně nevyužije,“ říká zástupce dodavatelské firmy, jejíž jméno má redakce k dispozici.

Mezi podnikateli totiž není možné odstoupit od smlouvy uzavřené mimo provozovnu do 14 dní jako je to možné v případě, že smlouvu uzavře spotřebitel (jde například o nákup přes internet, nákup na předváděcích akcích a podobně).

Občas funguje, občas ne, stěžuje si podnikatel

Jiří Bitzan, majitel restaurace U Králů v pražské Libni, se rozhodl pořídit si pokladnu přes mobilního operátora, se kterým už měl zkušenosti a doufal v bezproblémový průběh. „Obchodní zástupce s námi podepsal smlouvu na EET pokladnu a slíbil, že ji přijde zapojit. Jenže když jsme ho pak naháněli, neměl čas a odkázal nás na externí firmu, kterou operátor používá. Pokusili jsme se proto pokladnu zprovoznit sami,“ říká.

Pokoušel se o to se svým IT zaměstnancem čtrnáct dní - protože se to nedařilo, opakovaně se snažil dovolat na servisní linku, kde dlouhé minuty čekal na spojení s operátory a ti si ho pak přehazovali jako horký brambor, protože mu nedokázali poradit. Nakonec se zprovoznění povedlo, ale přesto není fungování dodnes spolehlivé - ne vždy se podle Bitzana podaří do systému přihlásit - někdy je zablokovaný i na pár hodin a pak se z ničeho nic probere.

„Už na to nemám nervy. Chceme dodavatele vyměnit. Když za něco zaplatíme, očekáváme stoprocentní profesionální servis a žádné potíže se zákonem. Neumím si představit, že se nám to po 1. prosinci sekne na dva tři dni a my to budeme muset vysvětlovat kontrole,“ říká.

Výpověď smlouvy záleží na smluvních podmínkách

Vyměnit dodavatele ale nemusí být tak jednoduché. „Nedávno naše služby chtěla využít zákaznice, která původně uzavřela smlouvu s jedním z mobilních operátorů a posléze zjistila, že jí jeho řešení nevyhovuje. Od smlouvy se snažila odstoupit hned několikrát, bohužel opakovaně neúspěšně,“ říká Michal Wantulok, ze společnosti Dotykačka, dodavatele EET pokladen.

Jak má tedy podnikatel postupovat, když se smlouvou se službami dodavatele pokladny není spokojen? Špatná zpráva je, že žádný obecný návod na vypovídání nebo odstupování od smlouvy neexistuje. Podle advokáta Zdeňka Plesníka z advokátní kanceláře Becker a Poliakoff vždy záleží na konkrétních smluvních podmínkách. „Odstoupit od smlouvy lze v případě, že vztah je stižen vadou tak závažnou, že by zákazník tu smlouvu vůbec neuzavřel,“ říká.

„Myslím, že ta vlna nespokojenců kvůli špatně zvolenému řešení přijde až v prosinci, kdy to většina z nich teprve rozeběhne. Teď to mají koupené, ale doslova ještě v krabicích,“ říká František Brož, mediální zástupce dodavatele pokladen Storyous, který rovněž zaznamenal snahu nespokojených zákazníků o přestup od konkurence.

EET bude v ostrém provozu spuštěna 1. prosince pro hotely a restaurace a měla by se týkat zhruba 40 000 podnikatelů. Od 1. listopadu spustila Finanční správa systém pro EET, ve kterém mohou zatím podnikatelé evidovat své tržby dobrovolně, aby si otestovali funkčnost pokladního zařízení s instalovaným certifikátem. Ten lze získat po vyzvednutí autentizačních údajů na finančním úřadě - osobně nebo přes datovou schránku. Zatím jich bylo vydáno zhruba 30 tisíc.