MF DNES porovnala v jediný den ceny stejného zboží ve dvou pobočkách sítě dm-drogerie v Liberci a saské Žitavě. Nakupovala přitom výrobky za běžné ceny. To, co bylo ve slevě, do košíku nevzala, aby výsledek obou nákupu nebyl zkreslen akčními nabídkami.
Výsledek? Drtivá většina dětských věcí je v Německu levnějších. Češi za takové výrobky platí běžně o třetinu více než západní sousedé. V řadě případů však platí i dvojnásobek.
Méně peněz vydají jen za některé pleny či například za vlhčené ubrousky. V případě plen je cena v Česku levnější zhruba o pětinu, ubrousky vyjdou v českých obchodech levněji o necelou desetinu.
Velké rozdíly přitom panují jak u značek, které jsou v Česku vnímané spíše jako dražší a luxusnější, tak i u privátní značky drogistického řetězce.
"Vítězem" tabulky předražení je půl litr bio mrkvové šťávy od firmy HiPP, která stojí v Česku více jak dvakrát tolik, co v Německu.
Velmi vysoké rozdíly panují například v cenách umělého mléka. Zatímco v Česku stojí půlkilové balení běžně nejméně kolem 160 korun, v Německu stojí stejně velké balení v přepočtu kolem stokoruny.
Za vyššími cenami v Česku stojí částečně vyšší daň z přidané hodnoty. Zatímco v Německu zákazníci platí z většiny dětských věcí jen 7 procent, v Česku je to buď 15 nebo 21 procent.
Zbytek rozdílu jde na vrub marží. Některé firmy podnikající v tomto oboru si v Česku kalkulují až padesátiprocentní marže.
Jak ušetřit v ČeskuI v Česku se dá na nákupech pro batolata ušetřit. Portál AkcniCeny.cz pro vás sleduje slevové akce ve všech supermarketech a řetězcích. Více zde. |