Začínám v 7:12, kdy z pražského hlavního nádraží vyráží pendolino. Souprava je poměrně slušně zaplněna. Ve vlaku cestují od pohledu lidé, kteří míří za byznysem či na nějakou schůzku. Paní Karin se synem Sebastianem v kočárku je tady výjimkou. Raději by jela oblíbenějším regiojetem, dnes však dala přednost Českým drahám. "Chceme být v Ostravě dřív," vysvětluje.
Káva v pendolinu stojí u baru méně než na sedačce
Na celý vlak, který zahrnuje vozy 1. a 2. třídy, jsou jen dva stevardi. Prioritně obsluhují tu vyšší, pak teprve míří do dvojky. Obsluha proto do první zastávky nestihne vlak projít celý.
Zpoždění změnilo plányPrvotní plán byl jednoduchý. V Praze nasednu na pendolino (České dráhy), v Pardubicích přestoupím na regiojet (Student Agency Radima Jančury) a z Ostravy pojedu zpět Leo Expressem (ředitel Leoš Novotný). Regiojet má ale zpoždění, takže měním plány. Do Prahy cestuji obyčejným rychlíkem a nasedám znovu na trasu Praha - Ostrava, tentokrát v zlatočerných soupravách nového dopravce Leo Expressu. Návrat do obyčejného rychlíku nelze popsat jinak než jako "cestu do pravěku" železniční dopravy. Po všech těch horkých i studených nápojích, měkkých sedadlech a úsměvech stevardek byl návrat do umakartu a vikslajvantu ČD tak trochu šok. |
Jakmile obejde stevard vlak s vodou a denním tiskem (zdarma), vyráží na obchůzku s teplými nápoji. Kafe do kelímku od obsluhy pořídí zákazník za 39 korun, pokud si vyrazí na bar, kde se podává i teplá kuchyně, ušetří čtyři koruny. "Nabízíme pravé espresso i teplou kuchyni," chlubí se barman. Stěny pokrývají letáky s nabídkou sladkého i slaného snídaňového menu.
Všude čisto, jak na chodbách, tak toaletách. Ačkoli je interiér řešen méně velkoryse, co se rozměrů týče, nepůsobí stísněným dojmem. I cestujícímu s objemnějším zavazadlem se poměrně slušně vyhnete.
Nejpohodlnější je regiojet
Jak je to s místem pro cestující? Tak třeba za skládacím stolkem ve druhé, respektive economy třídě, je to u všech tří dopravců podobné. Místa by mohlo být klidně víc, co do pohodlí i prostoru vede Student Agency.
Její RegioJet sice nabízí všechna místa v jedné kategorii, i tady však najdete sezení, kde si pohovíte víc. Například takovému kupé pro čtyři lidi (a kočárek či několik kufrů) se co do prostoru vyrovnají jen místa nejvyšší kategorie Premium u Leo Expresu.
Takto vypadají kupé v regiojetu, pendolinu a Leo Expressu.
V podstatě lze říct, že byť společnost Radima Jančury používá starší repasované vozy, patří co do pohodlí k tomu nejlepšímu, s čím se zákazník na českých kolejích může setkat. Pohodlné kožené sedačky jsou pro žluté vozy standard. Místa pro nohy je na běžných místech víc než u konkurence, v už zmiňovaných kupé jde vyloženě o luxus.
Leo Express připomíná kancelářský openspace
Nováček na trase, společnost Leoše Novotného, do bitvy o hýčkaného zákazníka vyslala nové vozy švýcarského výrobce. Cestovat s "Leošem" lze ve třech kategoriích - Economy, Bussiness a Premium. Nejvíce míst k sezení nabízí v nejnižší kategorii. Koberce na podlaze podobně jako v 2. třídě pendolina nehledejte. Tady vládne praktické lino. Vše nové, čisté, úhledné, ale...
Celá druhá třída je propojena napříč celým vlakem v jeden open space. I když Leo Expres používá podobné uspořádání sedaček jako konkurenční pendolino, připomíná interiér ze všeho nejvíc příměstský vlak. Když se v takovém prostoru sejdou dvě tři neposedné děti, za chvíli uvažujete o přesunu do vyšší třídy. Tam už se sedí v příjemnější kůži.
Rozdíl mezi Businessem a Premiem je v místě na nohy a počtu spolucestujících. Premium třída ze všeho nejvíc připomíná salonek a sedačky vybavené podnožkami a dekou rovnou vybízí k pohodlnému rozvalení se.
Občerstvení je nejdražší v pendolinu, Leo ho chystá u WC
Každá ze společností zvolila trochu jiný koncept stravovacích služeb. RegioJet jde cestou 100% servisu a velmi nízkých cen. Kvalitní káva s vodou zdarma, zákusek s kávou za 9 Kč, plněný croissant za dvacku, to nikde jinde nepořídíte. V porovnání s tím se České dráhy k zákazníkům 2. třídy pendolina chovají téměř macešsky, instantní káva do kelímku stojí víc než v běžné kavárně. Na baru je však k dostání i teplé jídlo, což zatím nenabízí žádný jiný dopravce.
Stevard připravuje občerstvení v Leo Expressu, za zády má toaletu (vlevo). V pendolinu roznese občerstvení obsluha, nebo jde koupit na baru.
Servis společnosti Leo Express leží někde uprostřed. Také zde je studený nápoj a noviny zdarma. A podobně jako v RegioJetu kolem vás začnou kmitat stevardi s nabídkou dalšího jídla a pití. Nejlevnější, co zde pořídíte k snědku, je Leošova klasika - houska namazaná paštikou za 29 korun. Za espresso dáte 19 korun. Bohužel apetitu příliš nedodá, když vidíte, že se jídlo připravuje v těsné blízkosti toalet (ach ten open space).
O něco lépe se mohou u Českých drah a Leo Expressu cítit zákazníci vyšších tříd. Nabídka jídel a nápojů zdarma se tam příjemně navyšuje. A například u Leo Expressu má zákazník v kategorii Premium vše zdarma.
Internet šel nejlépe ve vlacích Českých drah
Internetové připojení fungovalo v pendolinu kousek za Prahou bezvadně. Otázkou je, jak se jeho kvalitu daří udržet v místech se slabým signálem. Například mezi Pardubicemi a Zábřehem. To už jsme totiž seděli ve vlaku společnosti Student Agency. Připojení zlobilo, nejspíš je to však potřeba přičíst na vrub nedostatečnému signálu v těchto místech, za který dopravce nemůže.
Toaleta v RegioJetu, Leo Expressu a v pendolinu.
V Leo Expressu se připojení na internet nepodařilo. Obsluha to s omluvou vysvětlila s tím, že stále hledají optimální nastavení a že na věci se pracuje. Podobně to dopadlo s pátráním po možnosti zapůjčení tabletu. K dispozici jsou až od stanice Pardubice, kdy už by měl být ukojen prvotní hlad cestujících.
Regiojet by mohl v porovnání zvítězit, je však přecpaný
Když se chcete dostat na místo včas, použijte pendolino. Má všude přednost a nebudete se muset stresovat, že na schůzku dorazíte pozdě (a také nehrozí, že vás z toho důvodu raní mrtvice, když bude konkurenční pendolino předjíždět vaši soupravu).
Regiojet je prima tehdy, když se potřebujete pohodlně a relativně včas dostat z bodu A do bodu B. Má luxusní kožené sedačky, místa je všude dost a obsluha vás bude hýčkat.
V základní Economy třídě Leo Expressu si budete připadat (v případě plné vytíženosti) jak na skupinovém zájezdu. Sice budete mít přehled o celém voze, otázkou je, jestli ho chcete mít po celou dobu jízdy. Jestli ne, nezbývá vám, než se uklidit a připlatit si za lepší třídu (Business, Premium), kde je dostatek místa i soukromí.
Byť to zatím vypadá, jako by neměl regiojet konkurenci, je načase zmínit podstatný handicap této společnosti. A sice kvalita a servis. Je tak dobrý, až škodí. Rychle a snadno se na něj totiž zvyká. Proto se stává, že je naprosto nemožné koupit si lístek v exponovaných dnech jako pátek a neděle. Bývají beznadějně vyprodány i několik týdnů dopředu. A když už se do vozu dostanete, vypadá to tam jako na přeplněné "luxusní" pláži. Nehrozí, že byste si odložili nebo se rozvalili na vedlejší sedačku. Vždy tam bude cestující.