Těch práv, která jsou již dvacet let zakotvena v deklaraci OSN a která spotřebitelům poprvé přiznal americký prezident John F. Kennedy, když ve svém projevu 15. března 1962 prohlásil: "Spotřebitelé a to jsme my všichni jsou nejsilnější skupinou, která ovlivňuje téměř každé veřejné i soukromé ekonomické rozhodnutí. Ale zároveň je to také jediná skupina, jejíž názory jsou často přehlíženy." Práva tuzemských spotřebitelů se od evropských už příliš neliší.
Jedním z posledních, kterým jsme srovnali krok s Evropskou unií, je dvouletá záruční doba, kterou čeští spotřebitelé získali na začátku tohoto roku. Brzy by měla přibýt další výhoda možnost snadněji porovnávat ceny v obchodech.
Poslanecká sněmovna schválila nedávno v rámci zákona o cenách i povinnost uvádět u některého zboží takzvanou jednotkovou cenu, tedy cenu za kilogram, litr nebo metr. Tuzemský spotřebitel tak získá stejnou možnost porovnat si ceny zboží, které se na trhu nabízí v různém balení, jakou mají zákazníci v EU už od roku 2000.
Výběr v obchodě bude podstatně jednodušší než dosud. Porovnat, kolik stojí litr limonády, když jedna lahev má 0,33 a druhá 1,5 litru, nebo posoudit, která káva je dražší, když jeden sáček má čtvrt kila a druhý sedmdesát gramů, bude velmi snadné.
Práva spotřebitelů | |
základní potřeby |
právo na přístup k základním druhům zboží a služeb (strava, oblečení, přístřeší, zdravotní péče, vzdělání a hygiena) |
bezpečnost |
právo na ochranu před výrobky a službami ohrožujícími zdraví nebo život |
informovanost |
právo na přístup k údajům, na jejichž základě se může spotřebitel odpovědně rozhodnout, a na ochranu před zavádějící a klamavou reklamou |
možnost volby |
právo na výběr zboží nebo služeb uspokojivé kvality za konkurenční ceny |
zastoupení |
právo prosazovat zájmy spotřebitelů a účastnit se tvorby ekonomické politiky |
náprava |
právo na spravedlivou náhradu za zkreslené či nepravdivé údaje o zboží nebo službách |
vzdělávání |
právo získávat znalosti a schopnosti, které potřebuje informovaný spotřebitel |
zdravé prostředí |
právo na životní prostředí, které spotřebitele neohrožuje |
|