Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Portýry, číšníky i kadeřnice připravuje krize o spropitné

  • 49
Krize sáhla do peněženky všem profesím, kterým hosté přilepšují "dýškem". Obvyklý bonus k platu klesl o stovky až tisícikoruny portýrům, číšníkům, kadeřnicím i taxikářům. Poloprázdné luxusní hotely obsazují méně majetní hosté a ti nemají ve zvyku dávat tak tučné spropitné.

"Pro mě osobně je propad jen málo nepříjemný v existenčním smyslu. Jsem student, portýry velmi často dělají studenti jako přivýdělek. Ale v některých hotelech jsou jen starší portýři a ty to může hodně ovlivnit," vypráví Tomáš Doupal z pražského hotelu Jalta.

Jako portýr na pražském Václavském náměstí si na spropitném denně vydělá minimálně 500 korun, před rokem měl ale jistých průměrně o třicet procent více, tedy přes 700 korun. Při nepravidelném týdnu si oproti loňským deseti tisícům přijde takto k sedmi tisícům korun.

"Portýři mají docela nízké platy," dodává s tím, že se v tom moc neliší od číšníků - berou poměrně málo a musí se o to více snažit. VIP hosté přesto i dnes odmění jejich práci, jako by krize nebyla.

Hotely čelí nájezdům "batůžkářů"

Pokles "tipů" potvrzuje i barman z luxusního pětihvězdičkového hotelu Marriott. "Portýři to pociťují, protože hotelům ubývá klientela a hlavně se snižují ceny pokojů. Začínají jezdit ti, co by před pěti lety nepřijeli. Teď jezdí třeba batůžkáři, před třemi lety to bylo nemyslitelné," popsal situaci.

Jiná klientela

Do hotelů jezdí batůžkáři, před třemi lety to bylo nemyslitelné

Ceny hotelů padají s odlivem turistů všude a někde až o polovinu. Rezervační oddělení plní luxusní pokoje lidmi, kteří by si je před rokem nemohli dovolit. Tato klientela není zvyklá utrácet tolik na spropitném a hotelové restauraci se buď úplně vyhne, nebo více šetří.

"Trochu se to změnilo, například ten, kdo dřív utratil pět stovek, teď utratí třeba 300. Místo lahve vína si dá dvě skleničky a odpustí si předkrm nebo dezert," svěřil se Matouš Petráň, manažer restaurace Como, která patří k hotelu Jalta.

Lidé si také více vybírají, jakou službu "dýškem" odmění. "Pozorovali jsme, že když dostanou dobrý servis, tipy dávají stejně," dodal. Podnik citelněji vnímá spíš snížení útraty na člověka než menší spropitné. Hosté prý průměrně utratí o pětinu méně, číšníci pak pochopitelně mají i nižší spropitné.

Kadeřnice se mají nejhůř před výplatou

Situace je podobná i v dalších profesích, které se do určité míry na odměny svých hostů spoléhají. Je obvyklé, že kadeřnice dostane méně za nový účes. "Změny ve výši spropitného lze v letošním roce pociťovat v regionech s obecně slabší kupní silou," líčí provozní ředitelka sítě kadeřnictví Klier Kateřina Ligierová. Zhoršení prý ale není dramatické.

Dlouhodobě navíc platí, že před výplatou mají kadeřnice v ekonomicky slabších regionech menší příjem z "tipů", protože lidem docházejí peníze.

TaxÍky

Spropitné se dává stejně, práce ale ubylo o třetinu.

Dýška zhubla i českým taxikářům. "Spropitné dá na devadesát procent každý. Dávají i Češi, ale o něco menší," říká řidič pražské City Taxi Ivan Borecký. Změna v chování se nedá podle něj příliš srovnat, pokles ale souvisí tím, že je méně práce. "Počet klientů klesl tak o třetinu," řekl a doplnil, že výše spropitného se odvíjí od národních zvyků.

"Italové nedají skoro nic, Američané dávají tak 15 procent, jak mají ve zvyku," počítá.

Horší časy jako první už před rokem pocítily prostitutky. Shodly se na tom ve videoanketě. Zatímco dříve nezřídka dostávaly za své služby částku zaokrouhlenou o pár stovek nahoru, dnes si cizinci nechávají vracet a dívají se na hodinky, aby nepřetáhli.

,