Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Reuters

Odškodné za zpožděný let - téměř utopie. Šance zvýší nový zákon

  • 9
Konec skrytých poplatků za zavazadla a platbu kartou, větší šance na odškodnění za zpožděné lety a kabát zdarma k palubnímu zavazadlu. Evropský parlament přijal v prvním čtení změny, které posilují práva cestujících v letecké dopravě.

Nárok cestujících na odškodnění se odvíjí od toho, zda se let zpozdil kvůli mimořádným událostem. Aerolinky nově nebudou mít takový prostor, jak s tímto pojmem nakládat ve svůj prospěch. Budou sem spadat jen jasně a přesně definované události, které jsou mimo kontrolu společnosti (špatné počasí, srážka s ptákem, politické nepokoje, stávka odborů atd.). Důkazy, že šlo o tyto události, budou muset předložit aerolinky.

V současnosti se stížností uspěje a peněz se domůže jen zlomek pasažérů. "Je to příběh boje Davida s Goliášem, neboť pouhá dvě procenta z těch pasažérů, kteří podali stížnost na aerolinku, skutečně dosáhnou odškodnění. Věřím, že text, který jsme dnes schválili, představuje rozumnou rovnováhu mezi zájmy aerolinek a právy cestujících," uvedl zpravodaj Georges Bach.

"Jedná se o upřesnění stávající legislativy, kdy kvůli právním nejasnostem letecké společnosti neplatily náhradu cestujícím za zrušené lety s odvoláním na mimořádné okolnosti," uvedl český europoslanec z ODS a místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák.

Vrácení peněz při kratším zpoždění

Předpis zkracuje lhůty, po kterých letecké společnosti musí vyplatit odškodné. Nárok na vrácení peněz za letenku bude už při tříhodinovém zpoždění letu (nyní pět hodin). U krátkých letů do 3 500 km bude nárok činit 300 eur, tedy 8260 korun. U letů do 6 tisíc km a zpoždění nad pět hodin to bude 400 eur a u nejdelších letů a více než sedmihodinovém zpoždění můžete požadovat 600 eur, tedy 16 500 korun.

Na druhou stranu, aerolinky by měly povinnost hradit ubytování v případě dlouhých mimořádných okolností pouze pět dní. Příkladem může být sopečný mrak z Islandu, který blokoval letecké trasy v roce 2010 nebo havárie elektrárny Fukušima v Japonsku. Aerolinky změnu vítají, události tohoto typu je vyjdou levněji. "I když takové případy jsou jasně mimo kontrolu leteckých společností, přesto se dopravce musí prakticky neomezeně starat o uvázlé cestující," uvedla Asociace evropských aerolinek (AEA).

Změní se také další věci. Zákon má zajistit transparentní ceny letenek včetně všech poplatků za platbu kartou nebo zavazadla. Dopravci budou muset mít kontaktní místa na každém letišti, které by mimo jiné vyřizovaly stížnosti. Cestující by si také mohli bez poplatků vzít na palubu kromě příručního zavazadla kabát, kabelku a jednu tašku se zbožím zakoupeným na letišti. Návrh ještě musí posoudit členské země EU.