Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Banky si víc lustrují klienty, bojí se těch předlužených

  12:37aktualizováno  12:37
Finanční instituce si víc hlídají, komu půjčují a jak se vyvíjí schopnost splácet těch, kterým už půjčily. Úvěrové registry hlásí víc dotazů na konkrétní lidi a také zájem nových členů, kteří si dosud vystačili s vlastním způsobem prověřování, například kontrolou žadatelova bydliště.
Dlužníci pod lupou. Podezřelé není jen nesplácení, ale i víc žádostí o půjčku.

Dlužníci pod lupou. Podezřelé není jen nesplácení, ale i víc žádostí o půjčku. | foto: Profimedia.cz

Splácíte úvěry pozdě? Nebo jste poslední dobou žádali o půjčku ve víc institucích? Pak můžete být podezřelí. Vypadá to, že jste se dostali do finančních problémů a můžete chtít půjčku „hasit“ jiným úvěrem.

Banky i nebankovní poskytovatelé půjček si čím dál víc prověřují platební morálku svých i potenciálních klientů. Potvrzují to všechny tři úvěrové registry. Souvisí to nejen s rostoucím počtem lidí, kteří si půjčují. Finanční domy jsou totiž obezřetnější. „Počet dotazů uživatelů Nebankovního registru klientských informací se za poslední tři roky zvýšil více než trojnásobně,“ potvrdil Jiří Rajl, ředitel Czech Non-Banking Credit Bureau provozujícího nebankovní registr.

Peněžní domy se neptají jen na lidi, kteří si k nim přijdou pro úvěr. Zajímá je i chování těch, kterým už půjčili. Dostávají například souhrnné čtvrtletní zprávy. „Tím mohou včas odhalit problémy, do kterých se klient může dostat například zvýšeným počtem žádostí o nové produkty či jejich nesplácením. Je možné klienta upozornit na chování, které by mohlo vést k budoucím problémům a pomoci mu tak zamezit zhoršení jeho situace,“ vysvětluje Rajl.

Dlouhodobě roste také zájem o využívání registrů klientských informací sdružení Solus. Počet dotazů nechtěli jeho zástupci zveřejnit, nicméně uvedli, že v segmentu nebankovních finančních institucí v průběhu letošního roku narostl počet dotazů o více než deset procent. „Nové členské společnosti mají zájem odpovědně řídit riziko u poskytovaných služeb a informace o případném závazku po splatnosti u jiné členské společnosti je pro ně velmi cenná,“ vysvětlil za Solus Miroslav Beneš.

Do registru se bude dívat i Provident Financial

Možnost prověřit si potenciální klienty v registrech chtějí mít i firmy, které si dosud vystačily se svým způsobem hodnocení platební morálky. Registrům tak rok od roku roste členská základna. Například do nebankovního registru nově vstoupí společnost Provident Financial. „Hlavním důvodem je vývoj trhu a v poslední době zejména osobní bankroty. Po přijetí do registru budeme moci údaje z naší vlastní databáze porovnat s údaji z registru a ještě lépe tak ohodnotit žádosti žadatelů o půjčku. Od členství v registru si také slibujeme, že nám pomůže okamžitě eliminovat žádosti od předlužených žadatelů,“ vysvětluje mluvčí Providentu Ondřej Holoubek.

Společnost dosud využívala vlastní systém kredit scoringu, založený na osobním setkání s člověkem, který chtěl půjčit. Kromě dokladů o pravidelném příjmu musel obchodnímu zástupci Providentu předložit i o doklady o vydání, například ústřižky za inkaso, účet za telefon apod. „Pokud spolehlivě prokáže, že mu na konci měsíce zbude dostatečně vysoká částka, aby mohl bezpečně splácet případnou půjčku, vyhodnotíme žadatelovu dosavadní platební historii a schválíme či zamítneme udělení půjčky,“ říká Holoubek.

A je to opravdu váš byt?

Zástupce Providentu také poočku sledoval, zda se žadatelé o půjčku nesnaží dělat „lepším“, než je. Stává se prý například, že si lidé pro účel návštěvy obchodního zástupce půjčí cizí byt, který je lépe vybaven, aby vypadali bohatší. Pokud návštěva třeba požádá o sklenici vody a žadatelé musí sklenici chvíli hledat, je zřejmé, že nejsou u sebe doma.

O přístupu do databáze úvěrových historií lidí jedná Provident i se sdružením Solus. To zaznamenalo v loňském roce rekordní zájem o členství. „V roce 2013 přijalo sedm nových členů, v roce 2014 vstoupily do sdružení prozatím dvě společnosti a s dalšími probíhají jednání,“ uvedl Beneš.

Solus má aktuálně 47 členů. Z finančního sektoru je to 12 bank, 3 stavební spořitelny a 19 nebankovních finančních institucí. Bankovní registr poskytuje data o dlužnících 24 členským bankám a stavebním spořitelnám. Nebankovní registr má 28 členů, kterými jsou nebankovní poskytovatelé půjček či leasingů.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.