Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystané odškodnění za zpoždění vlaků se možná posune o pět let

  14:43aktualizováno  14:43
Sněmovna by mohla o 5 let prodloužit výjimku pro železniční dopravce, která jim například umožňuje nevyplácet cestujícím náhrady při zpoždění vlaku delším než hodinu. Prodloužení výjimky až do roku 2019 by dopravcům ulevilo i od některých dalších povinností, které jim ukládá evropské nařízení. Výjimka má skončit letos v prosinci. Návrh ve Sněmovně vznesl poslanec Martin Kolovratník (ANO).
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Kolovratník návrh zdůvodnil například tím, že dopravci nemají šanci ovlivnit vznik zpoždění, a to především kvůli stavební činnosti na tuzemských tratích. Podle jeho informací z Českých drah prý už tento dopravce stejně v případě výrazných zpoždění v mezinárodní dopravě jízdné vrací. Upozornil, že výjimka a její odložení se týká nejen ČD, ale i všech dopravců na tuzemských tratích.

Nařízení Evropského parlamentu z roku 2007 ukládá dopravcům na železnici mimo jiné, aby v případě zpoždění nad 60 minut vraceli cestujícím 25 až 50 procent jízdného. Při zpoždění nad 60 minut už by železniční dopravce musel zdarma zajistit občerstvení, ubytování a náhradní dopravu. I toto opatření by návrh o pět let odsunul. Kolovratník v důvodové zprávě ke svému návrhu označil toto opatření za nepřiměřené. Mohlo by podle něj zdražit železniční dopravu a snížit její přitažlivost pro cestující.

Výjimka se týká i poskytování informací o mezinárodních cestách, které by musel dopravce poskytovat ve všech prodejních místech. To by údajně znamenalo enormní proškolení personálu.

Proti návrhu ale vystoupil exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Řekl, že jde o návrh na úkor cestujících a poslanci by měli stát na jejich straně. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) se návrhu zastal a poznamenal, že výjimku uplatňují i jiné země.

O Kolovratníkově návrhu i o celé novele zákona o drahách poslanci rozhodnou zřejmě v pátek. Novela se hlavně týká rozhodování Drážního úřadu a stanoví, že jeho rozhodnutí bude nově přezkoumávat soud, a nikoli ministerstvo dopravy.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.