Komise chce odpovědět na otázky, jak vznikla konkrétní pochybení při stavbě dálnice, kdo je za ně odpovědný a jak postupuje stát ve vyšetřování. Zaměří se také na vývoj reklamačního řízení a proces současných soudních sporů mezi Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a zhotovitelem stavby, společností Eurovia. Nyní se ve věci angažuje rozhodčí soud.
„První závady se na D47 objevily již sedm měsíců po jejím otevření a v roce 2012 bylo na desetikilometrovém úseku reklamováno 921 závad,“ uvedla Havlová. Podle ní by opravy škod na dálnici měly být zdarma. „Návrh vzniku komise jsme projednávali s poslanci ČSSD a KDU-ČSL, kteří ho podpoří. Podle hnutí ANO probíhají arbitráže a vznik komise tak zatím nepodpořilo. Pokud vím, arbitráže už skončily, a tak jsem zvědavá, zda hnutí komisi nakonec podpoří,“ uvedla Havlová.
Šéf hnutí ANO Andrej Babiš přitom podle Deníku.cz o zřízení podobné komise v minulosti uvažoval. „Chystá se tam nějaká prasárna,“ uvedl Babiš v prosinci na adresu kontroverzní dálnice.
Spoluautorem návrhu je také Miroslava Pošvářová, která do letošního ledna vedla úsek kontroly kvality na ŘSD. „Jsem schopná poskytnout komisi odborné poradenství,“ dodala. V lednu Pošvářovou odvolal tehdejší ředitel ŘSD Pavel Kočica. Ten sám na ŘSD skončil o měsíc později.
Poslanci by mohli vznik komise schválit při dalším zasedání Poslanecké sněmovny, které je naplánováno na 16. září.