Po neúspěšných pokusech poslanců Stanislava Berkovce (více zde) a Jaroslava Foldyny (více zde) tentokrát přišel s nápadem, jak prodloužit život billboardům, poslanec Petr Bendl. Jeho návrh je velmi podobný tomu, se kterým dříve přišel Foldyna.
V návrhu Bendl opět mění pojem ‚souvisle zastaveného území obce’ tak, že by bylo jen od značky pro začátek a konec obce. Právě tento pojem je však pro reklamní zařízení naprosto klíčové: mezi značkami na konec a začátek obce by už nebylo silniční ochranné pásmo a odbory dopravy by ztratily možnost regulace reklam, vše by bylo v rukou stavebních úřadů.
„S těmi by se mohli billboardáři dohodnout mnohem snáz a mohli by tak výrazně rozšířit území kolem sinic I. třídy, ze kterého nebudou muset letos v září odstraňovat svoje poutače,“ míní Vojtěch Razima ze společnosti Kverulant, která proti billboardům dlouhodobě bojuje.
„Stávající definice je značně komplikovaná, nejasná a připouští řadu možných výkladů,“ vysvětluje Bendl v odůvodnění návrhu. Dosud je v zákoně zastavěné území řešeno tak, že musí jít o nejméně 5 domů, mezi kterými je vzdálenost kratší, než 75 metrů.
Bendl přilepil nový návrh do projednávané novely zákona o provozu na pozemních komunikací, která přitom řeší vydávání řidičských průkazů.
Na silniční ochranné pásmo si dlouhodobě stěžují obce například kvůli složitějšímu povolování staveb kanalizací. I proto se Bendl zastřešuje doporučujícím stanoviskem Svazu měst a obcí. „Ten pozměňovací návrh věci zjednodušuje po vzoru Slovenska a Rakouska, kde to takto funguje. Věřím, že by to mohlo fungovat i v České republice. Návrh má podporu Svazu měst a obcí,“ řekl Bendl při projednávání ve Sněmovně.
Konec se blíží
Podle zákona mají billboardy u dálnic a silnic skončit v září letošního roku. Konec se ale netýká zastavěného území. Tím, že se jeho definice změní, může si obec rozhodnout, jak dlouhé „zastavěné“ území bude. Příjezdy a výjezdy z měst jsou přitom z hlediska majitelů billboardů velmi oblíbeným místem, kam mohou svá zařízení umístit.
„Navrhovaná změna by způsobila výrazný nárůst úseků pozemních komunikací, u nichž by neexistovalo silniční ochranné pásmo, a tím by došlo k omezení možnosti silničních správních úřadů regulovat provádění staveb a terénních úprav,“ uvedlo ve vyjádření ministerstvo dopravy už k podobnému Foldynovu návrhu.