Letiště Praha

Letiště Praha | foto: Reuters

Poslanci zakázali vládě privatizovat letiště

  • 211
Poslanci pohřbili privatizaci letiště, která měla do české pokladny přinést až sto miliard korun. Proti prodeji se postavila skupina poslanců v čele s Bohuslavem Sobotkou. Zákon míří do Senátu, ten ale zákaz privatizace nejspíš jen oddálí.

Zákon předkládala skupina poslanců ČSSD. Podpořili ho ale také komunisté a pět lidovců. Z KDU-ČSL proti prodeji opakovaně vystupoval hlavně Cyril Svoboda.

"Není možné, aby vláda s tímto mandátem pokračovala v privatizaci," vyzýval poslance před hlasováním Svoboda, aby zamítnutí prodeje letiště podpořili.

Bývalý lidovec a exministr financí Miroslav Kalousek naopak prodej podporoval. Už dříve řekl, že stát může za letiště i přes světovou finanční krizi dostat "dobrou cenu", uvítal by cenu kolem 100 miliard korun.

Kritici privatizace argumentovali také tím, že výnos z prodeje může být v době finanční krize menší. ČSSD prodej označila za nestandardní rozhodování vlády.

Zastavte přípravy prodeje, vyzval Sobotka vládu

"Minulá vláda Mirka Topolánka rozhodla o prodeji bez širší odborné a společenské diskuse, nebyl konsenzus a neproběhla ani debata s bezpečnostními experty, aby nebyly uplatňovány vlivy nepřátelské našim národním zájmům," řekl dnes Bohuslav Sobotka.

Sociální demokracii kromě toho vadí, že vláda zvolila prodej celého letiště včetně pozemků. V Evropě to prý nemá obdoby.

Zákon nyní zamíří do Senátu a případně i na Hrad. Je ale pravděpodobné, že horní komora poslancům návrh vrátí.

Bohuslav Sobotka v reakci na schválení zákona už nyní vyzval vládu, aby zastavila jakékoli práce na přípravě prodeje letiště.

Není to poprvé, kdy Sněmovna v podstatě nařizuje zákonem vládě, co má nebo nemá dělat. "Je to svým způsobem krok výjimečný, ale z logiky ústavy pochopitelný. Jsme parlamentní režim a nejdůležitějším hráčem je Poslanecká sněmovna. Kontroluje vládu nejen pověstnou důvěrou a nedůvěrou, ale má také možnost zákonem vymezovat mantinely vlády," řekl iDNES.cz politolog Jan Kubáček.

Podobné kroky už Sněmovna používala například za doby vlády Miloše Zemana, kdy vymezovala otázky některých sociálních zákonů, nebo při privatizaci.

Za nebezpečný precedens ale označil krok poslanců náměstek ministra financí Ivan Fuksa. Podle něj je to narušení rovnováhy mezi legislativní a exekutivní mocí.

S kritikou opozice navíc nesouhlasí. "Bezpečnostní rizika se nevztahují k formě vlastnictví letiště, navíc v případě výjimečného stavu je forma vlastnictví irelevantní. Argument o nevýhodnosti transakce v současné době je také úplně mimo – v případě nízké nabízené ceny má vláda právo letiště neprodat," řekl Fuksa. 

Peníze za privatizaci zřejmě vyletí oknem

Příprava privatizace letiště už nějakou dobu běží. Poradce státu připravoval analýzy k přípravě výběrového řízení, ty se týkaly například letištních poplatků. Ministerstvo financí ale nechce říct, kolik vláda za privatizaci zaplatila, a kolik by tedy mohlo kvůli zastavení prodeje vyletět oknem.

"Vzhledem ke skutečnosti, že u návrhu zákona nebyl dokončen legislativní proces, nechceme spekulovat o případných zbytečných nákladech," uvedl pro iDNES.cz náměstek ministra financí Ivan Fuksa.

Privatizace letiště


Bývalá vláda Mirka Topolánka o prodeji jedinému strategickému partnerovi rozhodla loni v červnu. V té době odhadovala výnos kolem 100 miliard. Odhadní čísla jsou ale různá, spíše menší. ČSSD předložila zákon na zamítnutí prodeje letos v únoru. Hlavním argumentem bylo nebezpečí, že se v době krize podnik prodá za málo peněz. Šéf ČSSD Jiří Paroubek prodej připouští v ekonomicky příznivějších dobách. Privatizaci tak velkého majetku budou zřejmě provázet spory i nadále. Tučný výnos může totiž naoko vylepšit hospodaření dané vlády.