Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Posláním ČOI je kontrola výrobků a služeb

aktualizováno 
Mám pocit, že Česká obchodní inspekce v posledním období stále více zanedbává své poslání, a to ochranu spotřebitele.
Mám pocit, že Česká obchodní inspekce v posledním období stále více zanedbává své poslání, a to ochranu spotřebitele. Alespoň kontroly poctivosti prodeje zejména v oblasti potravin a smíšeného zboží ze servisu ČOI téměř vymizely, přestože je tato instituce jediným kontrolním orgánem, kterému zákon takovou povinnost ukládá. Dokumentuje to i článek uveřejněný v MF DNES 23. 12. 2000. Podle něj ČOI v Českých Budějovicích neprováděla, s výjimkou jediného dne, kontrolu prodeje vánočních ryb. Nejde však jen o vánoční období. Jde o systémový, plánovaný a vědomý trend v činnosti inspekce, nebo jde jen o selhání konkrétních odpovědných pracovníků?
Jan Fišer, České Budějovice

Názory spotřebitelů na množství a zaměření kontrol obchodní inspekce jsou nepochybně různé - od dojmu, že je jich až moc a že inspektoři svou kontrolou podnikatele zbytečně obtěžují, až po stížnosti, že kontrol je málo nebo že někde chybějí vůbec. V roce 2000 provedli inspektoři ČOI téměř 60 tisíc kontrol a v 64 % bylo jejich součástí ověření poctivosti prodeje. Myslím, že to není zanedbatelný podíl. Českobudějovický inspektorát z tohoto poměru nevybočuje, tam byla poctivost prodeje součástí 63 % kontrol. U prodeje kaprů, dalšího předmětu kritiky pana Fišera, jsme jen jedním z dozorových orgánů. Kontrolu tohoto druhu prodeje mají na starosti také živnostenské úřady a veterinární správa. Počet těchto kontrol je v jednotlivých místech různý – je dán například četností zjištění při předchozích kontrolách, počtem stížností spotřebitelů i množstvím prodejních míst. O tom, co kdy a kde bude kontrolováno, rozhoduje ředitel příslušného inspektorátu. Je však zřejmé, že při trvalém rozšiřování dozorové odpovědnosti inspekce je třeba účelně a funkčně rozvrhnout povinnosti a síly. Konkrétně v Českých Budějovicích měly v předvánočním období před kapry přednost výrobky, které by mohly ohrozit zdraví a bezpečnost spotřebitelů více, například zábavná pyrotechnika. Prioritní byly i kontroly zásilkových služeb, na něž byla v průběhu loňského roku řada stížností, a různé formy klamání spotřebitele. Poctivost prodeje kaprů však byla namátkově kontrolována i v tomto regionu. Panu Fišerovi to bohužel nestačilo, přestože neměl žádný konkrétní poznatek o tom, že bychom své povinnosti někde zanedbali. Závažnější nedostatky nebyly zjištěny ani v předchozím období. Potvrzuje to i počet všech podnětů spotřebitelů, kterých bylo podáno na inspektorátu České Budějovice v loňském roce celkem 270. Pouze 17 z nich se týkalo poctivosti prodeje (v rámci celé ČOI bylo podáno za minulý rok 3263 podnětů, z toho 217 na poctivost prodeje). Mimochodem, poctivost prodeje, tedy požadavek jednoznačných informací o ceně výrobků a kontrola účtu, by měla být nedílnou součástí každého nákupu. Je to základní kontrola, kterou by si měl každý spotřebitel udělat přímo na místě prodeje a v případě nesrovnalostí vše vyřídit okamžitě. Pozdější reklamaci nemusí prodávající uznat a při následné kontrole ji navíc inspektoři nemusí prokázat. Hlavním posláním ČOI je, stejně jako v případě podobných dozorových orgánů v členských zemích Evropské unie, dozor nad tím, zda výrobky uvedené na trh vyhovují především požadavkům na bezpečnost a ochranu zdraví. Proto svou poradenskou a informační činností usiluje o to, aby každý spotřebitel znal svá práva a uměl je využívat. Tam, kde je to možné, se pak může chránit sám tím, že bude k nákupu výrobků a výběru služeb přistupovat odpovědně a nebude požadovat státem garantovanou ochranu před každým "obchodníkem s deštěm".
Miloslava Fléglová, tisková mluvčí ČOI

Česká obchodní inspekce kontroluje především, zda...

* ... jsou dodržovány podmínky stanovené k zabezpečení jakosti zboží nebo výrobků včetně zdravotní nezávadnosti, podmínky pro skladování a dopravu a požadavky na osobní hygienu a hygienickou nezávadnost provozu

* ... se při prodeji zboží používají ověřená měřidla

* ... jsou dodržovány dohodnuté nebo stanovené podmínky a kvalita poskytovaných služeb

* ... výrobky mají prohlášení o shodě a zda vlastnosti stanovených výrobků uvedených na trh odpovídají stanoveným podmínkám vydaného prohlášení o shodě

* ... nedochází ke klamání spotřebitele

* ... je dodržována poctivost prodeje potravin, pokrmů a tabákových výrobků, například dodržování míry nápojů podávaných v restauracích, (ostatní má v této oblasti na starost především Česká zemědělská a potravinářská inspekce)
(aku)

Podrobné informace o ČOI včetně zákona o ní a zákona o ochraně spotřebitele naleznete na stránkách www.coi.cz
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pečený candát se zelím a bramborem je oblíbený hlavně v Alsasku, u nás ho...
Test restaurací u památek: Kuchyně nemyslí na děti, Krumlov je předražený

MF DNES otestovala restaurace u dvanácti nejnavštěvovanějších památek Česka. Polovina jich dopadla velmi dobře, ale našli jsme i doslova nechutná jídla. Kromě...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Češi nakupují na webu jako diví, za šest měsíců utratili 46 miliard

Internetoví prodejci letos předpokládají, že jejich obrat poprvé překročí magickou stomiliardovou hranici. Výsledky za první pololetí ukazují, že k tomuto cíli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Špatně nastavený systém: biomrkve je v Česku málo, hovězího moc

Na ekologické zemědělství v Česku šlo loni přes 30 milionů eur. Ne vše z dotované produkce však končí v obchodech s logem bio. Kvůli chybějícím zpracovatelům...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.