Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poslední ziskový šéf ČSA: Tvrdík uměl jen utrácet

  0:44
Miroslav Kůla je posledním prezidentem ČSA, který svému nástupci předával aerolinky v zisku. O firmě, kde strávil přes třicet let života a kterou provedl leteckou krizí po 11. září 2001, nechtěl dlouho po svém odvolání mluvit. Pro MF DNES udělal poprvé výjimku. „Nechci vypadat jako zhrzený manažer. Ale to, co se teď děje s ČSA, k tomu už nelze mlčet,“ vysvětluje Kůla.

Poslední ziskový šéf ČSA Miroslav Kůla se naváží do Jaroslava Tvrdíka. Podle něj uměl jen utrácet. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Kdo je podle vás hlavním viníkem současné situace v ČSA?
Určitě Jaroslav Tvrdík. Je to člověk, který uměl vždy velkoryse peníze utrácet, ale ne už vydělávat. Aerolinky ale nejsou armáda, která když dojdou peníze, natáhne ruku do státní pokladny.

Co Tvrdík na aerolinkách pokazil?
Těch věcí je více. Určitě naprosto megalomanská expanze. Nakoupil hodně letadel a ještě zbytečně velká. Ta letadla je ale potřeba naplnit. Rozjel ve velkém náklady. To nebyly jen ty audiny a hodinky, co nakoupil, ale také stovky milionů za poradenské služby. Mimochodem, ty by měl teď někdo volat k zodpovědnosti, ať ty ztráty také platí. My nedali za poradenské služby ani korunu.

Patří do toho i velké navýšení platů zaměstnanců. Měl jsem velké střety s odbory, protože jsem věděl, že tak velké navýšení by firma neunesla. Tvrdík to neřešil, je to klasický socan, který nemá problém rozdávat peníze, které nejsou jeho. A ty mzdové náklady dolů nikdy nedostanete, od té doby narostly téměř o sto procent. Přitom byl v době jeho vlády letecký boom, my za sebou měli situaci po roce 2001, kdy měly všechny aerolinky obří ztráty. My ještě mírně expandovali.

Tvrdík si současně do firmy přivedl spoustu lidí, kteří neměli s aerolinkami nic společného. Co to pro firmu znamenalo?
To je myslím jeho největší prohřešek. On naprosto zničil klima ve firmě. Letecký byznys je hodně o lidech a jejich loajalitě, pro spoustu lidí to je srdeční záležitost. A to není fráze. To on zničil, přivedl tam spoustu manažerů, kteří o tom nevěděli vůbec nic, a ani se tím někteří netajili.

Lidi jsou hodně citliví na to, jak si zvýšili platy a jezdí v audinách. Za nás jsme jezdili v oktávkách a peugeotech, já jediný měl BMW, které jsem zdědil po předchůdci. Vytvořil ještě vrstvu manažerů, která oddělila zaměstnance od vedení. Podívejte se, kolik se tam za tu dobu vyměnilo manažerů. My ve firmě byli celý život, a to je v oboru naprosto běžné. Řídit aerolinky není totéž jako prodávat housky.

Změnilo se to příchodem Radomíra Lašáka?
To se ještě zhoršilo! Přivedl si tam jen jiné lidi z bank, kteří o tom nevěděli o moc víc než Tvrdíkovi hoši a neprojevili ani snahu pochopit tu firmu. Devastace firmy se jen prohlubovala. Lašák nepřijal žádné strategické rozhodnutí. Když tvrdí, že dvakrát zachránil firmu, tak se musím jen smát.

Z veřejně dostupných čísel je vidět, že od roku 2005 z provozu vytvořili ztrátu 6,5 miliardy, nikdy neměli kladné cash flow. Peníze jen tekly z firmy a jen to záplatovali rozprodejem majetku. Jeho kroky byly vlastně antiprivatizační, neustále snižoval hodnotu firmy. Fascinuje mě, jak se tváří jako superúspěšný manažer. Jediné, co prodávali, byl majetek a sebe.

Co měl Lašák dělat poté, co firmu převzal ve špatném stavu po Tvrdíkovi?
Měl se začít zbavovat letadel, zejména těch na leasing, a řešit strategii firmy. A také jednat se zaměstnanci a snižovat platy už tehdy. Podívejte se na obsazenost letadel. Vroce 2003 jsme měli 73 % a bylo to na úrovni evropských dopravců. Letos kolem šedesáti procent, Evropa je na 74 %. Když vám marketingový šéf ČSA řekne, že ho obsazenost nezajímá, tak si můžu myslet dvě věci: buď je to tak hrozné číslo, že je lepší ho zapomenout, nebo tomu vůbec nerozumí. A nejhorší je, když platí obojí. Proč jsou low costy tak úspěšné? Protože mají nízké náklady, plná letadla a hodně je využívají.

Přišli za vámi někdy Lašák nebo Tvrdík s žádostí o radu?
Nikdy. Tvrdík ode mě převzal firmu za pět minut. Všechno znal, všechno věděl. Tady mi položte klíčky od auta, podepište to a nashledanou.

Jakou roli mají v osudu ČSA politici?
Jsou jedním z hlavních viníků. Podívejte se na dozorčí radu. V ní se vystřídalo x lidí, kdo je teď požene k odpovědnosti? Podle zákona za to ručí svým majetkem. Přece museli vidět podle výsledků, kam se ta firma řítí. Jediný, kdo se trošku ozval, byl Miroslav Ševčík, a ten za chvíli skončil.

Mají ČSA nějakou vizi ohledně toho, kam létat?
Nezdá se mi. Linky se otevírají a rychle zase zavírají. Tvrdík bez rozmyslu spustil nové linky, Lašák je zase zavřel. Není to jen tak linku otevřít, tomu musí předcházet průzkum trhu a linka potřebuje čas, aby se dostala do zisku. Podívejte se na dálkovou flotilu. My věděli, že nejpozději do roku 2005 toto téma musíme vyřešit, letadla stárla a servis na palubě přestával být konkurenceschopný. Za Tvrdíka a Lašáka se nedělo nic, jen to před sebou hrnuli. A víte proč? To je neuralgický bod pro piloty. Když jsem zavřel Bangkok, musel jsem to vysvětlovat až předsedovi vlády a parlamentu.

V čem to je pro piloty tak zásadní?
Je to nejvyšší meta. Evropské linky jsou pro ně mezistupeň, celou kariéru směřují k tomu, aby řídili velká letadla na dálkových linkách.

Dálková flotila končí, jak byste se rozhodl vy v roce 2005, kdybyste zůstal ve funkci?
Zřejmě bychom ji také zrušili, neuživila se. Jedině ve spojení se strategickým partnerem. Můžeme o ní snít, ale reálně na ni nemáme. Velkým hráčům typu Lufthansa či Air France-KLM se nedá četností konkurovat, Česko je na dálkovku příliš malý trh.

Připravili jste projekt nového hangáru na údržbu letadel. Chybí takový projekt teď ČSA?
To je další zásadní věc. Údržba ČSA měla skvělé jméno, udržovali jsme i letadla Lufthansy a Lufthansa ji také chtěla koupit. V aerolinkách je průměrná marže dvě procenta, v údržbě podstatně vyšší. Co já vím, tak se teď i letadla vlastní posílají na údržbu dokonce už ven.

Najdete na působení Lašáka a Tvrdíka něco pozitivního?
Jeden klad jim přiznám. Byli úspěšnější v rozvoji charterové dopravy. My jsme chtěli koupit Travel Service a tím to vyřešit. Je škoda, že se to nedotáhlo do konce.

Navrhoval jste v době svého působení privatizaci firmy?
Samozřejmě, dnešní stav jen ukazuje, že ČSA měly být prodány dávno. S privatizací jsme počítali a připravovali jsme je na to. Mou představou byla privatizace strategickému partnerovi a zbytek akcií uvést na burzu. Ale konkrétní přípravy neběžely, počítalo se s tím, že kolem roku 2005 k prodeji dojde.

Hodně vášní vzbudil plán prodat ČSA Aeroflotu. Jaký je váš názor?
Myslím, že to byl jediný zájemce, který mohl nabídnout opravdu dost peněz. Nějaké bezpečnostní riziko v tom nevidím.

Proč se piloti tak brání privatizaci?
Tomu se nedivím, jim je ve státním nejlépe. Oni se vždycky dokázali dohodnout s politiky. Už za komunistů. Pilot v uniformě, to je pro každého něco magického. Jejich lobbistická síla je obrovská a těžko by fungovala v nějaké soukromé firmě. Jestli se nic nezměnilo, Travel Service do teď nemá odbory. A to asi není náhoda.

Dokážete si představit Travel Service jako vlastníka ČSA?
Upřímně řečeno ani moc ne. Ale pan Šimáně asi ano.

Co říkáte na plán propojení s letištěm?
To je provizorní a problematické řešení. Nedokážu si dlouhodobě představit, že by šéf letiště vedl současně i aerolinky. Místo Osinku tam bude dávat peníze Letiště. Jsem zvědav, kdy se ozve nějaká aerolinka proti tomu, že se z jejích poplatků dotuje její konkurence.

Budou za půl roku ČSA ještě létat?
Myslím, že ano. Nezmizí, řešení se nějakým způsobem najde. Ale to, co se teď děje, svědčí o bezradnosti, co stím. Současný stav ukázal, že stát je nejhorší vlastník. Takže zprivatizovat, co nejrychleji to jde, státu nic jiného nezbývá. ČSA čekají krušné měsíce, zima bývá boj o přežití.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlato raketově zdražilo. Mohou za to Spojené státy, Čína i Rusko

13. dubna 2024

Cena zlata pokořila historické rekordy a podle ekonomů se ještě zdaleka nemusí zastavit. Důvodem...

Na vyzkoušení nového stavebního řízení bude měsíc a půl, slíbilo ministerstvo

18. dubna 2024

Úředníci budou mít měsíc a půl na vyzkoušení nového elektronického systému, který od července...

Příroda je napřed, mrazy snižují naději na dobrou úrodu, stěžují si pěstitelé

18. dubna 2024  12:01

S každou další mrazivou nocí v Česku ovocnáři přicházejí o část úrody. Mráz v noci na čtvrtek...

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už píše dopisy ministrům

18. dubna 2024

Vysíláme Česko má velmi specifický trh práce. Je zde nejnižší nezaměstnanost v Evropě, to umožnilo podnikům...

Ceny pohonných hmot v Česku dále rostou, benzin již překročil čtyřicítku

18. dubna 2024  9:45

Paliva v Česku dál zdražují. Cena benzinu stoupla nad 40 korun za litr. Ve středu stál litr...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...