Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fasádu trafostanic mají zdobit graffiti, úřad je ale proplácet odmítá

  8:33aktualizováno  8:33
Trafostanice společnosti E.ON v Jihlavě má už několik měsíců novou fasádu, kterou si pochvalují lidé i vedení města. Firma zvažuje, že nový vzhled dostanou i další trafačky. Po Energetickém regulačním úřadu ale chce, aby tyto změny uznal jako náklady do distribuční sítě. Úřad to však odmítá.

Fasádu trafostanice v Jihlavě v létě na zakázku společnosti E.ON pomaloval streetartový umělec | foto: E.ON

E.ON zhruba jednou do roka musí investovat prostředky do přebílení svých trafostanic, které poškodí sprejeři. Proto se firma teď proti vandalům rozhodla bojovat jejich vlastními zbraněmi.

V létě oslovila streetartového umělce Jana Kalába, vystupujícího pod přezdívkou Point, aby přemaloval trafostanici v Jihlavě. Výsledek se líbí nejen jihlavské radnici, na sociálních sítích se k němu pozitivně vyjadřuje i většina diskutujících.

Fotogalerie

„Zařízení na distribuci elektrické energie jsou všude kolem nás, často je ale ani nevnímáme. My jsme se rozhodli na ně upozorňovat formou, která je atraktivní, netradiční a zároveň aktivně oživuje prostor, v němž společně žijeme. Jednou z myšlenek, které v této souvislosti máme, je nechat vybrané trafostanice pomalovat od špičkových streetartistů a tvůrců graffiti,“ vysvětlil Karel Štěpán, jednatel E.ON Servisní.

E.ON, jehož distribuční území pokrývá jižní Čechy, jižní Moravy a část Vysočiny a Zlínského kraje, jihlavskou trafostanici považuje za pilotní projekt. Nyní vyhodnocuje reakce i to, jak dlouho vydrží dílo nepřemalované. Poté rozhodne, zda novou podobu dostanou i další trafostanice z jeho distribučního území.

Úřad: Je to reklama. Není důvod, aby ji platil spotřebitel

Zda bude společnost se přeměnami trafostanic pokračovat, bude podle mluvčího společnosti Vladimíra Váchy záležet i na tom, jestli náklady na graffiti uzná Energetický regulační úřad (ERÚ) jako investici do distribuční sítě, kterou je možné financovat z poplatků za distribuci. Ty platí spotřebitelé v cenách energií a jsou tak přísně regulované.

ERÚ se přitom na nápad příliš netváří. Podle mluvčího Jiřího Chvojky se E.ON investice do výzdoby trafostanice vyplatí a má si ji tak platit sama. „Jedná se o marketingové náklady, reklama se společnosti určitě vyplatí, takže není důvod, aby to platili spotřebitelé na složenkách,“ reagoval Chvojka.

I pražské trafostanice dostaly nový kabát, video z července 2012:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.