Fasádu trafostanice v Jihlavě v létě na zakázku společnosti E.ON pomaloval streetartový umělec

Fasádu trafostanice v Jihlavě v létě na zakázku společnosti E.ON pomaloval streetartový umělec | foto: E.ON

Fasádu trafostanic mají zdobit graffiti, úřad je ale proplácet odmítá

  • 30
Trafostanice společnosti E.ON v Jihlavě má už několik měsíců novou fasádu, kterou si pochvalují lidé i vedení města. Firma zvažuje, že nový vzhled dostanou i další trafačky. Po Energetickém regulačním úřadu ale chce, aby tyto změny uznal jako náklady do distribuční sítě. Úřad to však odmítá.

E.ON zhruba jednou do roka musí investovat prostředky do přebílení svých trafostanic, které poškodí sprejeři. Proto se firma teď proti vandalům rozhodla bojovat jejich vlastními zbraněmi.

V létě oslovila streetartového umělce Jana Kalába, vystupujícího pod přezdívkou Point, aby přemaloval trafostanici v Jihlavě. Výsledek se líbí nejen jihlavské radnici, na sociálních sítích se k němu pozitivně vyjadřuje i většina diskutujících.

„Zařízení na distribuci elektrické energie jsou všude kolem nás, často je ale ani nevnímáme. My jsme se rozhodli na ně upozorňovat formou, která je atraktivní, netradiční a zároveň aktivně oživuje prostor, v němž společně žijeme. Jednou z myšlenek, které v této souvislosti máme, je nechat vybrané trafostanice pomalovat od špičkových streetartistů a tvůrců graffiti,“ vysvětlil Karel Štěpán, jednatel E.ON Servisní.

E.ON, jehož distribuční území pokrývá jižní Čechy, jižní Moravy a část Vysočiny a Zlínského kraje, jihlavskou trafostanici považuje za pilotní projekt. Nyní vyhodnocuje reakce i to, jak dlouho vydrží dílo nepřemalované. Poté rozhodne, zda novou podobu dostanou i další trafostanice z jeho distribučního území.

Úřad: Je to reklama. Není důvod, aby ji platil spotřebitel

Zda bude společnost se přeměnami trafostanic pokračovat, bude podle mluvčího společnosti Vladimíra Váchy záležet i na tom, jestli náklady na graffiti uzná Energetický regulační úřad (ERÚ) jako investici do distribuční sítě, kterou je možné financovat z poplatků za distribuci. Ty platí spotřebitelé v cenách energií a jsou tak přísně regulované.

ERÚ se přitom na nápad příliš netváří. Podle mluvčího Jiřího Chvojky se E.ON investice do výzdoby trafostanice vyplatí a má si ji tak platit sama. „Jedná se o marketingové náklady, reklama se společnosti určitě vyplatí, takže není důvod, aby to platili spotřebitelé na složenkách,“ reagoval Chvojka.

I pražské trafostanice dostaly nový kabát, video z července 2012:

4. července 2012