Pošta loni doručila 515,5 milionu zásilek. Ilustrační foto

Pošta loni doručila 515,5 milionu zásilek. Ilustrační foto | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Pošta fláká doručování zásilek, stěžují si lidé úřadu

  • 109
Česká pošta se stále nesnaží doručovat balíky a doporučené zásilky a rovnou je ukládá na pobočkách. Doručovatelé mnohdy ani adresáta neinformují o tom, že si má zásilku vyzvednout, uvedl Český telekomunikační úřad v pravidelné hodnotící zprávě. Pošta podle ČTÚ také opakovaně porušovala poštovní tajemství.

Loni pošta na pokutách za porušení povinností zaplatila přes čtyři miliony Kč. Podle mluvčího pošty Ivo Mravinace ani v jednom případě nejde o systémové chyby, ale o pochybení jednotlivců.

"Porušení poštovního tajemství pak rozhodně neznamená, že naši lidé prohlížejí zákazníkům dopisy. Pro možnou sankci stačí, že omylem vydají zásilku do neoprávněných rukou. Naštěstí jsou takové případy ojedinělé," řekl Mravinac.

Česká pošta

Česká pošta provozuje 3370 poboček. Počet doručených obyčejných zásilek se loni zvýšil o 0,4 procenta na 515,5 milionu. O deset procent, na 10,1 milionu, se snížil počet doručených balíků.

Pošta se podle ČTÚ potýkala s poklesem kvality poskytovaných služeb zejména v době Velikonoc, Vánoc či v období čerpání dovolených. Požadavek doručit 92,5 procent psaní do druhého dne pošta loni překročila, když dosáhla 93,2 procenta. V příštím roce se norma zvýší na 95 procent.

Na nedostatky při doručování, mezi které patří i neuskutečněný pokus o doručení balíku, reagovaly tři čtvrtiny stížností, které úřad loni obdržel. Celkový počet stížností klesl meziročně na méně než polovinu, což podle ČTÚ souvisí se zřízením funkce poštovního ombudsmana. Celkem ČTÚ poště uložil 28 pokut v celkové výši 4,03 milionu korun.

Zlepšení naopak ČTÚ zaznamenal v oblasti informování zákazníků. "Celkový stav však nelze dosud hodnotit jako ideální," uvedl ČTÚ ve zprávě. Jednou z možností zlepšení stavu a hodnocení otevíracích dob pošt by mohlo být zavedení poštovních agentur nebo v menších lokalitách kombinace mobilních obslužných míst a výdejních míst. Ta v mnohých případech zajišťují delší časovou dostupnost při vyzvedávání uložených poštovních zásilek. Úřad ale upozornil na malou informovanost zákazníků, ale i pracovníků pošty, o mobilních obslužných místech.

,