Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Čtvrtek 23. října 2014. Teodor, Theodor

Pošta si pořídí 400 plynových aut. Obří nákup rozhýbá trh s CNG vozy

  13:40
Největší zaměstnavatel v Česku – Česká pošta – si pořizuje 412 dodávek na stlačený plyn. Do čtyř let by mohla mít až 2 900 vozů s tímto pohonem, tedy asi polovinu firemní flotily. Stala by se rázem největším uživatelem plynových vozů v Česku.

Náklady na provoz na CNG jsou oproti benzinu podle zástupců plynařů až o 50 procent nižší, oproti naftě asi o 35 procent a oproti LPG asi o pětinu. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

„Kdybychom v horizontu čtyř let obnovili 2 900 vozidel na CNG, tak oproti běžným palivům vychází úspora až na 360 milionů korun,“ vysvětluje Patrik Zeithaml, ředitel sekce řízení dopravy České pošty. Hlavním kouzlem podle něj jsou nižší provozní náklady, ale také nulová silniční a spotřební daň a splnění emisní normy Euro 5. „To znamená, že se těmto vozům vyhnou zákazy vjezdu do měst i případné ekologické daně,“ dodává.

Rozhovor s ředitelem sekce dopravy České pošty Čtěte v pondělí 9. 7.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Pošta si nové vozy chce pořídit na operativní leasing, prvních 412 plynových dodávek by měla následovat šedesátka manažerských vozů. Další nákupy pak podle něj budou záviset na výstavbě čerpacích stanic CNG, kterých je v Česku zatím 39. „Podle jejich rozmístění nasadíme nová vozidla do provozu, “ říká Zeithaml.

Týká se to v první řadě velkých měst jako Praha, Plzeň, Brno, Ostrava či Hradec Králové. Podle něj by krok pošty mohl rozhýbat trh vozidel se stlačeným plynem v Česku. Na trhu jsou zatím k mání originální CNG modely od VW, Fiatu či Mercedesu. Pošta však bude vybírat i z těch, které nabízejí přestavěné klasické modely na plyn.

Náklady na provoz na CNG jsou oproti benzinu podle zástupců plynařů až o 50 procent nižší, oproti naftě asi o 35 procent a oproti LPG asi o pětinu. Úspora vychází především z programu podpory alternativních paliv, který v roce 2005 schválila vláda a který počítá s tím, že spotřební daň z CNG bude do konce roku 2012 nulová. Poté se počítá s pozvolným růstem daně na úroveň asi 3,4 koruny na litr. V případě benzinu se však platí 12,84 korun na jeden litr.

Obliba CNG v EU

Podle statistik Českého plynárenského svazu bylo v Česku k začátku roku 2012 v provozu 3 475 vozů na CNG všech kategorií, z toho přes 350 bylo autobusů. Pro srovnání – ve Francii jich jezdí 13 500, v Německu pak kolem stovky tisíc, v Itálii dokonce 760 tisíc.

Krok pošty samozřejmě vítají firmy podnikající v oboru plynárenství. Ty se řadu let snaží trh s plynovými vozidly nastartovat a tím rozhýbat i vlastní obchody. V rámci toho se snaží protlačit i nejrůznější státní dotace, kromě daňové výjimky u spotřební a silniční daně však neuspěly, a tak nabízejí dotace z vlastního. V případě nákupu vozů na CNG nabízejí firmám vyrovnání rozdílu mezi cenou CNG a běžnými pohony, který dnes tvoří několik desítek tisíc korun. Toho by ráda využila i Česká pošta.

„Krok pošty lze určitě brát za průlomový okamžik a vítáme ho. Rozvoj potřebné infrastruktury je součástí plánu, který je starý několik let. Určitě bychom rádi 400 čerpacích stanic, ale je to velmi náročné,“ vysvětluje Pavel Novák, manažer Českého plynárenského svazu zodpovědný za využití CNG v dopravě.

Zájem konzervativních Čechů má rozhýbat škodovka

Podle něj se ale dění na trhu hýbe. Velkou vzpruhou by podle Nováka mělo být nasazení výroby CNG modelů mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto. Ta by na podzim měla vyjet s městským vozem citigo v CNG, příští rok by mohla přibýt i octavia.

„Češi jsou hodně konzervativní a škodovky u nich stále vedou, proto si od nasazení těchto vozů slibujeme hodně,“ říká Novák. Problémy s výstavbou samotných stanic potvrzují i firmy, které se v odvětví angažují. Třeba skupina Vítkovice Machinery Group.

„Snažíme se stavět stanice, stejně jako přestavovat vozidla. Výstavba stanic jde pomalu, plynovody totiž většinou nevedou u dopravních tahů,“ říká Martin Pecina, generální ředitel Vítkovice Power Engineering, která patří do skupiny Vítkovice.

Ta v rámci svých specializovaných společností vyrábí plynové lahve, montuje je do automobilů a také staví plynárenskou infrastrukturu. Už dříve celá skupina převedla také svou flotilu na CNG pohon. „Jezdím v Mercedesu E na CNG, nižší manažeři mají plynové passaty. V rámci celé skupiny jde o několik stovek plynových vozidel,“ popisuje Pecina.




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.