"Potřeboval jsem nedávno nutně poslat notářsky ověřený dokument do Spojených států," napsal nám čtenář Zbyněk Hakoš. Jelikož pro něho bylo důležité včasné doručení, chtěl zvolit tu nejrychlejší službu, kterou mu pošta nabídne.
Americký testSkupina amerických ekonomů otestovala výkonnost jednotlivých zemí světa a jejich pošt pomocí falešných dopisů pro neexistující podniky na vymyšlených adresách ve 159 zemích a rok počkali, které z nich se vrátí zpátky odesilateli. Během prvních 90 dní se všechna odeslaná psaní vrátila pouze ze čtyř zemí - krom USA také z České republiky, Salvadoru a Lucemburska. |
Na poště, kterou pan Hakoš navštívil v úterý 24. července, mu doporučili expresní zaslání službou EMS, a dokonce se zaručili, že k doručení dojde v neděli 29. 7. nebo nejpozději v pondělí 30. 7. Cena za dopis o hmotnosti 0,035 kg byla nemalých 899,96 koruny.
Jenže zásilka stále nepřicházela a americký příjemce už začínal být nervózní. Nejprve se snažil zásilku dohledat pomocí systému Track & Trace. Tam se dozvěděl, že "zásilka byla dne 31. 7. 2012 převzata vyměňovací poštou v zemi určení (Spojené státy americké)".
Už to je proti slibům pošty podstatné zpoždění, ale po zavolání na informační linku pošty přišlo další rozčarování. "Při volání na linku jsem se dověděl, že se jedná o placenou službu. Naprosto nepochopitelné," stěžuje si Hakoš. Navíc se dozvěděl, že "Česká pošta pouze zaručuje termín doručení zásilky do doby, kdy je převzata na cizím území."
Znamená to tedy, že žádná záruka neexistuje? "Česká pošta nemůže ručit za dodání zásilky cizí poštovní správou v zemi určení, to nelze dost dobře ovlivnit, na rozdíl od dodání zásilek z ciziny určených adresátům v Česku," vysvětluje mluvčí pošty Marta Selicharová.
Stopování zásilky Českou poštou
|
Pan Hakoš se tedy obrátil na poštu s reklamací. "Bohužel mi sdělili, že vyřízení reklamace může trvat až tři měsíce. Bude se totiž řešit, kde došlo ke zpoždění, a k tomu je třeba získat informace ze Spojených států.
Důležitý dokument na adresu v USA nakonec dorazil až 8. srpna a pan Hakoš se kvůli tomu dostal do vážných právních problémů.
Omluva ze strany pošty prý žádná nepřišla. "Bohužel jsem zapomněl, s jakou organizací jednám, a teď jsem na svou naivitu doplatil," uzavírá svůj příběh Zbyněk Hakoš.
Podle středečních informací z České pošty však případ mezitím řešila ombudsmanka firmy. "Česká pošta se panu Hakošovi omluvila a poštovní poukázkou mu vrátila celou zaplacenou sumu," sdělila iDNES.cz mluvčí Marta Selicharová.