Lidé si stěžují na pošťáky, balíky nenosí domů, jen nechají ve schránce oznámení.

Lidé si stěžují na pošťáky, balíky nenosí domů, jen nechají ve schránce oznámení. | foto: Profimedia.cz

Pošťáci nevozí balíky až domů, jen nechají ve schránce oznámení

  • 667
Každý třetí zákazník internetových obchodů si stěžuje, že mu Česká pošta nepřiveze objednaný balík až domů. Pošťák u dveří vůbec nezazvoní a jen vhodí do schránky upozornění. Ukázal to průzkum o předvánočních nákupech, který si teď v lednu nechala vypracovat Asociace pro elektronickou komerci, která sdružuje internetové prodejce.

"Strašně moc lidí se nám ozývalo se stížnostmi a říkali to i v samotném průzkumu, že jim pošťáci stále častěji vhazují lístky do schránek, i když jsou doma," říká výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Podle něj to může souviset s tím, že si pošťáci usnadňují práci v náročném období či v nepříznivém zimním počasí.

Stížnostem na špatné doručování balíků čelí pošta dlouhodobě, Český telekomunikační úřad ji za podobné prohřešky pokutuje téměř každý měsíc. Že se s tím může setkat každý třetí zákazník, však vyšlo najevo poprvé.

Balíků je více druhů, hájí se pošta

Pošta se hájí tím, že při doručování balíků nabízí více možností a ne všechny balíky musí podle svých vnitřních pravidel doručit až před dveře. Podle mluvčí Marty Selicharové průzkum neukazuje, o jaký typ balíků jde, a zřejmě do něj byly zahrnuty i balíky, které se doručovat až domů nemusí.

průzkum

30 procent zákazníků, kteří si před Vánocemi nechali poslat zboží z internetu Českou poštou, uvedlo, že jim doručovatel nepřivezl balík domů. Na internetu přitom dárky nakoupilo pět milionů Čechů.

Šéf asociace Jan Vetyška přiznává, že průzkum podrobně nerozlišoval typy balíků. "Výsledky ukazují, že zákazníci mají tento problém. Možná to znamená, že pošta o svých službách zákazníky špatně informuje," nastínil Vetyška.

Největší internetoví obchodníci nicméně potvrzují, že využívají služeb, u nichž je povinností doručovatelů zavézt balík adresátům až do domu. Ve zboží vlastně mají uložené své peníze, a proto nevolí jednodušší způsoby doručování.

Například společnost Electro World, která provozuje jeden z největších internetových obchodů s elektronikou, zásadně využívá takzvaný cenný balík.

"Bohužel, často se stává, že pošta místo zásilky doručí jen oznámení o uložení na poště a zákazník si tam musí zajít," uvedla manažerka společnosti Anna Rumianová.