Heslo pošty se vztahovalo na doručování dražších expresních zásilek, ne na nejběžnější obyčejné zásilky. Ilustrační foto.

Heslo pošty se vztahovalo na doručování dražších expresních zásilek, ne na nejběžnější obyčejné zásilky. Ilustrační foto. | foto: Dan Materna

Pošta zavrhla heslo „Dnes podáte, zítra dodáme“

  • 87
Česká pošta maže ze svých modrých dodávek slogan "Dnes podáte, zítra dodáme". Některými zákazníky kritizované a zpochybňované heslo používala ke své propagaci od roku 2002. Nyní státní podnik s přechodem na akciovou společnost v polovině příštího roku přemýšlí o úplně nové reklamní strategii.

Vzhledem k velikosti podniku by se vypracování této strategie mohlo stát jednou z největších zakázek svého druhu v příštím roce.

"Slogan naši zákazníci vztahovali na všechny zásilky, které projdou poštou. To je také jeden z důvodů, proč ho nebudeme s největší pravděpodobností nadále používat," sdělil Ivo Mravinac, mluvčí České pošty.

Rozhodnutí firemní centrály dotváří lidová tvořivost a smysl pro humor. V Jihlavě je k vidění dodávka, na níž kdosi smazal jen půl hesla. Na kapotě tak stojí pouze vzkaz zákazníkům: Dnes podáte.

S končícím heslem měli někteří lidé potíž. "Kdysi jsem tomu sloganu věřil. Pak mě překvapilo, když mé dopisy druhý den nedošly, proto jsem heslu přestal věřit. A teď mě zase překvapí, když je dopis opravdu druhý den na místě," popsal své zkušenosti Josef Tesařík z Jihlavy.

Expresní zásilky i většina běžných psaní

Podle Mravinace se firemní heslo vztahovalo na doručování dražších expresních zásilek, ne na nejběžnější obyčejné zásilky. U nich má podle nového, přísnějšího limitu Českého telekomunikačního úřadu splnit 91 procent dopisů, dříve to bylo devadesát.

Podle výroční zprávy z roku 2006 "marketingový slogan patří nejen k expresním produktům, ale i k obyčejným psaním". Pošta tehdy doručila do druhého dne přes 94 procent standardních psaní.

"Obyčejné listovní zásilky, jako pohled či dopis, standardně doručíme do druhého dne. To je norma. Obyčejný balík nemá garantovanou dobu dodání. Standardně jsou to dva až tři dny," uvedl mluvčí.

Se lhůtami nastal problém loni od jara do léta, kdy problematicky nabíhal nový sběrný a přepravní uzel v Brně, což se například projevilo zpožděním různé úřední korespondence na Vysočině.

"Doporučená pošta již chodí v pravidelných intervalech, v tom došlo ke zlepšení. I v případě obyčejných listovních zásilek registrujeme posun v dodacích lhůtách, leč opačných výjimek je stále hodně," říká Jitka Svatošová, mluvčí krajského úřadu na Vysočině.

Nová reklamní strategie pošty má zviditelnit přechod ze státního podniku na akciovou společnost. Na podrobnosti je zatím podle mluvčího pošty brzy. Vzhledem k velikosti podniku, který má zhruba 4 500 aut, je každá viditelná změna drahá. Zásadní změny na nich by podle Mravinace přišly na desetitisíce korun.

"Například změny na autě velikosti poštovní dodávky stojí cirka třicet tisíc," uvedl mluvčí pošty.

Ve středu pošta zveřejnila i nový ceník na příští rok. Jak již dříve MF DNES informovala, změny se týkají pouze balíku. Cena obyčejného balíku do dvou kilogramů se zvýší z nynějších 38 na 43 korun, cena cenného balíku do patnácti kilogramů vzroste z 81 na 91 korun. Ceny doručování dopisů se nezmění. Naposledy pošta zvyšovala tyto ceny na začátku letošního roku.